onsdag 19 oktober 2016

Än skördas det


Trots att det är i slutet av oktober skördar jag på landet och kommer hem med korgar med blommor och grönsaker.

Det har ännu inte varit frost, men vissa plantor tycker att det är för kallt och mörkt nu. I helgen plockade jag de sista gurkorna och zucchinierna. Tomatplantorna klarar sig ännu, men påmognaden går långsamt. Sötast och godast är ampeltomaten "Houndreds of thousands". Snart är det dags att ta in de sista tomaterna för att koka marmelad på gröna tomater.

Trädgården erbjuder fina gå-bort-presenter i form av blombuketter och pumpor - knalloranga "Baby Bear" och en grön självsådd(!) sort som är misstänkt lik den "Buttercup Burgess" som jag tidigare odlat, fast mindre i storlek.



På balkongen hemma prunkar köldtåliga bladgrönsaker som ruccola, spenat, vinterportulak, bladcikoria och en uppsjö olika asiatiska bladgrönsaker.

Det är inga problem att få ihop en lunchsallad. Färska blad, tomater, paprika och gurka och så lite haricot verts som skjuds en stund och sedan frästs i olivolja och vitlök tillsammans med späda zucchinis, salt, svartpeppar och finklippt persilja. Denna sallad har legat i min lunchlåda större delen av hösten.

Ibland har jag toppat med några oliver och kanske lite fetaost, men salladen är faktiskt god som den är med alla smakrika egenodlade grönsaker.


Inga kommentarer: