torsdag 20 oktober 2016

Lins- och getostsallad


Jag ger mig inte vad det gäller 5:2-kokboken. Väldigt otippat börjar den kvala in bland de kokböcker från vilka jag faktiskt lagat många av rätterna. Idén med recept utan onödigt mycket kalorier, men väldigt mycket god och spännande smak tilltalar mig. Precis sådana rätter är vad jag önskar mig till lunch.

Den enkla lins- och getostsalladen blev toppengod med spenatblad från balkongodlingen. I ursprungsreceptet användes puylinser, men jag valde svarta läckra belugalinser istället.

Nästa gång jag gör den här salladen kommer jag att toppa med lite rostade pinjenötter. Inte så kalorisnålt, kanske, men vansinnigt gott till getost.


Lins- och getostsallad, 2 port

1 tsk olivolja
1 tsk hel spiskummin
1 vitlöksklyfta, skalad och finhackad
1 tsk riven färsk ingefära
50 g linser, jag tog belugalinser
3-4 dl varm kycklingbuljong
1 msk hackad färsk mynta
1 msk hackad färsk koriander
lite pressad lime
75 g babyspenat
50 g getost, smulad
salt och peppar

Mortla spiskummin. Hetta upp oljan i en panna och tillsätt spiskummin, vitlök och ingefära. Fräs 1 minut. Tillsätt linserna och fräs ytterligare 1 minut.

Tillsätt buljongen lite i taget medan linserna kokar sig mjuka. Läs på paketet för koktiden. Låt linserna svalna, pressa i lime och tillsätt de färska örterna. Smaka av med salt och peppar.

Fördela spenatbladen i serveringsskålar, häll linserna ovanpå. Toppa med getost och svartpeppar.

Inga kommentarer: