onsdag 12 oktober 2016

Dumplings


Redan i fredags bunkrade jag upp råvaror för att vi skulle kunna ha dumplingsverkstad hemma. Jag älskar de små kinesiska knytena. Vi brukar äta dumplings på vårt lokala kinamatställe där de serveras i en ingefärstät buljong. Ännu godare och med möjligheter till oändlig variation blir det såklart om man lagar egna dumplings. Det tar sin lilla tid om man vill göra många olika sorters fyllningar så det var inte förrän  på söndagskvällen som det hela blev av.

Vi körde helt enligt Ylva Bergqvists tips på Taffel och jag kan verkligen hålla med om att det är ett mysigt sätt att umgås att laga lite pysslig mat med många tillagningsmoment tillsammans. Praktiskt med de färdiga arken wontondeg. Tidigare har jag gjort egen deg som kavlats i pastamaskin, men det är lite väl krångligt. Bättre att lägga energi på de olika fyllningarna.

Eftersom resultatet blev hela tre bambukorgar fulla var jag säker på att vi skulle få rester att gömma undan i frysen, men dumplingarna var så supergoda att alla gick åt. Svårt att säga vilken sort som var allra godast, men jag röstar nog på kycklingvarianten p g a den fina smaksättningen och framförallt den optimala krispigheten med små tärningar av vattenkastanj.

Idéen med strösslet var trevlig, men jag tycker kanske att sichuanpepparn blev lite för dominerande med sin styrka och bedövande effekt på tungan. Jag svårgillade Ylvas dippsås med bl a soja och chinkiangvinäger, men J tyckte att den var lite för besk så han gjorde en variant med bl a koreansk chilipasta och honung. God den också!

Detta var definitivt inte sista gången vi gjorde egen dumpling. Nästa gång vågar vi nog vara mindre recepttrogna och jag hoppas att någon gång få till ett litet lager goda dumplings att ha på lut i frysen.

Inga kommentarer: