lördag 5 december 2015

Hemmasushi


Det är inte alls svårt att göra egen sushi hemma, men det är ganska tidskrävande och rätt meckigt att tillaga riset som ska sköljas, kokas och smaksättas. Jag brukar helt enkelt strunta i det och göra en väldigt god och lyxig snabb sushi/sashimi-variant.

Salmalax är ju helt perfekt! Bara att skiva upp i lagom tunna skivor. Miljömärkta jätteräkor finns ju numera att köpa. Det är inte lätt att hitta en perfekt mogen avokado, men när den väl lokaliserats blir den toppen att servera med soja och wasabi till min snabba sushi.

Rullade omelettbitar gör man enkelt enligt receptet nedan. Jag är den goda krabbröran som brukar serveras till sushi på spåren, även om receptet säkert kan förfinas. I min nuvarande variant blandar jag krabbkött med japansk majonnäs (kewpie) och smaksätter med stark srirachasås.

Servera allt gott överströsslat med rostade sesamfrön i sällskap med kikkomansoja, wasabi och gärna inlagd ingefära.


Omelettrullar

2 ägg
1 tsk socker
1 tsk koncentrerad kycklingfond
1 tsk japansk soja
1 vårlök
Smakneutral rapsolja att steka i.

Hacka vårlöken fint. Vispa ihop alla ingredienser. Värm en teflonpanna med lite olja i. Tillsätt ett tunt lager omelettsmet. När ytan stannat rullas omeletten ihop som en rulltårta. Stek ytterligare ett tunt lager, lägg den första rullen på detta och fortsätt rulla. Skär rullen i lagoma stubbar.

Inga kommentarer: