torsdag 25 augusti 2011

Sju sorters svamp - nästan...


Med risk för att bli tjatig - jag ÄLSKAR mitt Sättralund! Och alldeles särskilt den här underbara årstiden.

J ringande från stan och berättade att han just skulle hugga in på en sashimi. Jag blev avundsjuk i ungefär en halv sekund, här på landet finns inga sushiställen, men sen kom jag på att det JAG var absolut mest sugen på var svamp.

Foten är lite bättre, så med rätt förband var en kortare skogspromenad i kvällningen möjlig.

Vad sägs och smörsopp, kantareller, Karl Johan, champinjoner, blodriska och taggsvamp?
Jag vet vad jag säger: MUMS!

Jag rensar svampen, skär i lagom bitar, lägger i torr het panna och låter vätskan ånga bort. I med smör och finhackad rödlök. Stek till fin yta och krydda med flingsalt och vitpeppar.

Inga kommentarer: