fredag 26 augusti 2011

Jamie´s kroketter


Likt många andra matnördar har jag laddat hem Jamie Olivers app. (Vi fick iphones på jobbet i våras. Fånigt, tyckte jag då, men har snabbt upptäckt nyttan…)

Bland Jamie´s gratisrecept i startpaketet föll jag för ”Broadbean fritters with salsa”. Hur översätter man fritters? Plättar, kroketter? De är en slags små plättar med ärtor, bönor och pikant ost. Jag tog parmesan istället för peccorino. Jag har lagat rätten två gånger och är mycket nöjd med resultatet. Det är något visst med kombinationen ärtor/bönor och färsk mynta. Fritterserna är dessutom goda kalla i matlådan.

Hoppas att jag inte bryter mot någon upphovsrätt, men här är receptet som jag brukar laga det:

Ärt- och bondbönskroketter med mynta, 2 port

100 g frysta ärtor
50 g frysta bondbönor
1 ägg
½ dl mjölk
1 dl mjöl
¾ dl bakpulver
½ dl riven parmesanost
1 shalottenlök, skalad, hackad
1 rejäl kvist färsk mynta, repade blad, hackade
salt och svartpeppar

Tina ärtor och bönor genom att hälla kokande vatten på dem. Blanda ägg och mjölk, sikta ner mjöl blandat med bakpulver. Rör till en smet. Tillsätt ärtor, bönor, parmesanost, lök och mynta. Salta och peppra. Stek kroketterna gyllenbruna i smör.

Jamie rekommenderar att man ska äta sina fritters med tomatsalsa och kallrökt skinka. Det är gott, men jag tycker de fungerar bra som en helt vegetarisk rätt också, kanske med en vitlöks- youghurtsås med salt, peppar, lite honung och kanske mer färsk mynta.


2 kommentarer:

karin - trattoria sa...

jag visste inte att han hade en app, den ska jag kolla in! :)

Fröken Dill sa...

Den är lite kul, även om jag bara har baspaketet ännu så länge.
Hälsar fröken Dill