fredag 9 april 2010

Galet goda enchiladas


Jag har tidigare erkänt att jag är så tokig i enchilada att till och med den högst mediokra variant som erbjuds på Taco Bar tilltalar mig. Men hur gör man en egen riktigt god enchilada? Efter undringar från ”hobbykocken” på matforum.nu har jag experimenterat och kommit fram till en receptidé.

Enchiladasåsen i denna variant är medvetet inte stark. Jag vill ha en chilistark salsa/tacosås som tillbehör till mina enchiladas och för att få kontrastverkan passar då en enchiladasås som är mer tomatmustig än chilihet. För enchiladasås med mer styrka rekommenderar jag att smaksätta den med finhackade inlagda jalapenos.

Fröken Dills enchilada 4 port

8 majstortillas
500 g köttfärs
neutral rapsolja
kalvfond
spiskummin
Santa Marias chipotlepasta
aningen råsocker
oregano
1 vitlöksklyfta
2 burkar Mutti krossade tomater
1 gul lök, skalad och hackad
salt och svartpeppar
1 burk refried beans, eller motsv mängd hemmagjord
2 dl grovriven lagrad ost, helst cheddar

Fräs löken i olja utan att den tar färg. Häll på krosstomat och lite vatten. Koka på låg värme minst en halvtimme, gärna längre. Smaka av med salt, svartpeppar och lite spiskummin. Om såsen känns för söt kan man tillsätta lite vitvinsvinäger.

Bryn köttfärsen i olja. Använd en gaffel så att den blir finfördelad. Riv i vitlöksklyftan. Slå på en halv deciliter vatten, en skvätt kalvfond, ca 1 msk chipotlepasta och smaka av med spiskummin, aningen socker, oregano, salt och peppar. Rör om och låt vätskan koka in.

Bred rifried beans på majstortillas. Rulla in köttfärsen. Häll en bottenskyla av tomatsåsen i en smörjd ugsfast form. Lägg rullarna i formen och fyll runt om med tamatsås. Strössla över riven ost. Gratinera i 225 graders ugn i 25 minuter.

Servera med stark tomatsalsa, gräddfil, hackade oliver och inlagda jalapenos. Gucamole och en krispig sallad, gärna med rädisor smakar gott till.



Jag anger inga mängder på kryddorna eftersom det är en smaksak. Jag råder alla matlagare att smaka av och själva avgöra vad de gillar! Jag brukar ta ungefär en msk kalvfondskoncentrat, men styrkan på dessa kan variera. Jag är galen i spiskummin och använder ca 1 tsk i denna sats, mer om den inte är helt nyöppnad. Helst använder jag spiskummin mortlad från hela frön. Av sockret ska man bara ta en nypa, alnnars blir det för sött (å andra sidan mer likt de kryddblandningar man kan köpa färdiga…). Oregano, ca 1 msk. Santa Marias chipotlepasta är en av mina storfavoriter, men också rejält stark, ca 2 msk tar jag i denna sats.

8 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

Låter som den alldeles perfekta fredagsmaten! Är gift med en "TexMex-fantast/fanatiker", så det här får jag bjuda på nästa gång det är Corona-afton. Trevlig helg!

Anonym sa...

Detta ska jag tipsa sonen om. Enchiladas måste han laga någon fredag framöver.

Må så gott/Mimmi

Anna sa...

Ja jag kan också få våldsam längtan efter enchilada och här på cykelavstånd finns en äkta mexikansk restaurang :-) http://www.lafiestamexicana.dk/
Har du vägarna förbi Köpenhamn rekommenderar jag att gå dit!
Har aldrig provat göra egna men verkar vara något man verkligen borde prova ;-)

Susie i köket sa...

Det där ser inte alls dumt ut...fredagskvällen räddad:)

Lena sa...

Åh! Sambon kommer att älska mig ännu mer om jag gör som du gör!

Martina sa...

Låter som en kanongod variant till fredagstacosen.

Remsan sa...

Något som anses galet gott måste ju bara testas...

Fröken Dill sa...

Mamma Mimmi; texmex är verkligen inte fel och en eller två coronas till låter toppen!
mimmismat; tror det kan vara poppis hos sonen. Jag kanske till och med skulle kunna testa om detta gillas av min kräsna systerson, I. Ska barnvakta på lördag...
Anna; en sån lycka! Jag har vait på "La Neta" här i Stockholm, men upplevde det väl spartanskt.
Susie; härliga fredag!
Lena; vilken tur!
Martina; tex-mex är nästan ALLTID gott!
Remsan; absolut. Själv är jag redan redo för en repris. Denna gång med ÄNNU mera ost!
Hälsar fröken Dill