måndag 19 april 2010

En god röra med röding


På söndagen tog jag bussen till landet för några timmars pyssel i köksträdgården. Snabbrensning och kalkning stod på schemat. Det borde gjorts för flera veckor sedan, men då var trädgården fortfarande snötäckt.

Efter jobbet smakade det gott med lite picknick. Med i packningen fanns grönsaker, bröd och en oväntat god röra på rödingresterna från lördagsmiddagen.
Om man kan stå ut med att Santa Marias kryddkvarnar innehåller en del aromämnen så är innehållet i flera av kvarnarna faktiskt riktigt gott. Kvarnen "Seafood and fish" är en av de mest användbara.

Röra med fisk (helst lax eller röding)
kokt fisk
(lite hemlagad majonäs)
crème fraiche
seafood and fish-krydda från Santa Maria (innehåller: salt, tomat, paprika, lök, vitlök, chilipeppar, svartpeppar, vitpeppar, citron, dill, fänkål, rosépeppar, citronarom, gurkmeja och saffran)
klippt dill

Blanda ingredienserna. Ät med grönsaker på en macka eller som fyllning till bakad potatis.

5 kommentarer:

Skogseva sa...

Röding är en liten raring som vi nästan aldrig ser här på våra sydliga breddgrader. Dessvärre. Röran låter god. Har dessvärre en make som är lite lätt allergisk mot just "röror". Det får bli någon gång när jag lever gräsänklingliv.

Mikkan sa...

Nämen åh åh åh, röding är min barndoms fisk, det bästa jag vet!

Kinna Jonsson sa...

Sådana röror brukar bli goda. Jag gör dem gärna och ofta både när det finns rökt eller kokt fast fisk över.

Anonym sa...

Mm-mm, bakpotatis med en god röra kan jag bli sugen på titt som tätt! Senast blev det en röra på gravad lax, med lite syrligt äpple :)

Fröken Dill sa...

Eva; röding är en för mig rätt nyupptäckt fisk som verkar bli allt vanligare i Stockholm.
Mikkan; den är fantastiskt god!
Kinna; som sagt man kan aldrig få för många tips på goda röror.
Maria; nu blev jag sugen på bakpotatis, måste bli sådan snart!
Hos fröken Dill