torsdag 22 april 2010

Frösådder

Tomatplanta i skydd från katterna

Hemma växer det så att det knakar. Fönsterbänkarna är sedan länge fulla varför jag har riggat upp extra lysrör med timer.

Årets tomatsorter blir:
Vilma – förra årets nyupptäckt, lågväxt buskväxande minitomat med underbar smak som jag fick av E på jobbet förra året
Sweet 100 (plantan ännu miniliten, får se om det blir något) - söt liten röd cocktailtomat
San Marzano – mattomat, god, men förra året hann få frukter bli klara
Garden Delight – lättodlad röd cocktailtomat, blir alltid bra och är väldigt god
Dansk Export – "normaltomaten", alltid bra avkastning, god både i sallad och i mat
Cheerio – ful planta men i särklass den snabbaste snabbaste som jag upptäckt via tomatfantasten Giuseppe
Black sweet cherry – "svart", snygg, god, blir mycket godare på friland än i växthus
Principe Borghese – för torkning, tyvärr svårt att få dem färdiga på friland
Gelbe Dattelwein (plantan ännu miniliten, får se om det blir något) - fantastiskt söt, gul, droppformad cocktailtomat
Jag har en liten förhoppning om att byta till mig Green grape och Aranca från min syster


Årets chilisorter blir:
Etna - italiensk chili, blev stark och god förra året
Serrano - röd stark texmexchili
Mini Bonnet - spännade nya fröer som jag fått från Mian
Rocoto - underbar, lite speciell blåblommande chilisort som blir jättestor, hur ska jag få plats?
Arbol - "trädchili", med avlånga, röda, heta frukter
Hot Lemon - spännade nya fröer som jag fått från Mian
Cayenne - samma chili som i cayennepeppar
Jalapeno - klassisk grön inläggningschili

5 kommentarer:

Mollusken sa...

Rocoto låter som en spännande sort och vacker om den får blå blommor. Själv har jag bara odlat Serrano men tänkte utöka med nån ny sort i år.

Mamma Mimmi sa...

Vad härligt med en massa tips för mig som har fönsterna proppfulla med frösådder, men mest valt på måfå. Skönt att höra att Cheerio "ska vara" så där ful - trodde jag hade fått tag i några riktiga måndags-ex.

KarinW sa...

Oj vad du har sått mycket! Jag har satt 2 sorters körsbärstomater en gul och en röd men jag var sen med de gula så det blir nog inget. Green grape hade jag ifjol och dom var jättegoda! Chili satte jag tråkigt nog från en mixpåse. Ifjol hade jag 5 sorter men det var då det. Jag ska hålla koll hos dig och snappa upp alla tips du har!

Anonym sa...

Både fint och roligt! :) Jag ska få chilliplantor av min mor snart, som hon dragit upp. Lyxigt ;)

Fröken Dill sa...

OJ, jag måste haft mycket att göra när svar kommer så sent. Det är som sagt odlingssäsong...
Mollusken; Serrano är en toppensort.
Mimmi; vet inte varför, med just den sorten ser alltid ämelig ut.
KarinW, just tomater KAN vara ganska snabba på att växa ikapp om man har tur. Ändå lite spännande med blandchili!
Maria; inte dumt med chilisar. De fungerar fint som krukväxter inomhus.
Hälsar fröken Dill