fredag 14 augusti 2015

Trädgårdlycka - bondbönor

Jag kan inte låta bli att odla bondbönor, trots att utbytet i mina små köksväxtland inte blir så stort. Fast några små lyxiga portioner till J och mig blir det i alla fall från det 120x120 cm-land som varje år viks åt de goda primörbönorna.

Jag vill allra helst tillaga bondbönorna så att deras egen goda smak och konsistens kommer fram.



Lyxigt snacks med vitlöksfrästa bondbönor

Det är lite pyssel då bönorna först ska spritas, tas ut ur sina mjuka liksom pälsklädda skidor. Sedan kokar man upp vatten, låter bönorna koka någon minut, varefter de är lätta att skala, precis som man skalar mandel.

Jag kantskär brödskivor och steker dem frasiga och gyllene i smör.

En rejäl klick smör till åker ner i stekpannan, tillsammans med en finhackad vitlöksklyfta. De absolut knallgröna bondbönorna får steka i några minuter på medelvärme. Salt, nymald svartpeppar och lite pressad citron ger den rätta smaken.

På de stekta brödskivorna lägger jag bönorna i drivor, och tillagade på detta sätt påminner primörernas smak faktiskt nästan lite om svamp.



Odling av bondbönor är enkel. Tidigt på våren, så tidigt som det går att gräva i jorden planteras de stora bönorna på ca 5 cm djup. Jag sätter 4 bönor i varje kvadrat om 30x30 cm.

På försommaren börjar bönorna bli höga och kräver stöd. Jag sätter ner fyra bambukäppar i hörnen på odlingen och najar fast ett grovt armeringsnät 120x120 cm, ca 75 cm upp från jorden. Bönplantorna växer genom nätet och får bra stöd.

I juni/juli blommar plantorna vackert. Vanligast är vita blommor, men det finns också någon rödblommande sort. Problem med bladlöss i topparna har jag haft något år och det avhjälps med såpvatten eller att man helt enkelt klipper av toppen. Det senare lär också befrämja bönornas mognad.




I augusti när man börjar se bönorna i sina baljor är det dags att skörda. Enligt vissa finsmakare ska bönorna konsumeras inom timmar efter skörd, men jag brukar nog tycka att de går bra att spara i kylskåp några dagar.

Odlingsexperter förespråkar att man ska klippa ner och gödsla plantorna efter skörd och därmed  få ut ännu en omgång bönor senare på hösten. Jag har aldrig lyckats med detta. Misstänker att det kräver en längre odlingssäsong än den som erbjuds i inre Roslagen.

Ett annat tips är att man tydligen, i alla fall i södra delarna av Sverige ska kunna lyckas med höstsådda bondbönor, som då kan ge skörd redan på våren eller försommaren. Det låter intressant, men kräver antagligen en mycket mild vinter och vår.

Vad det gäller sorter tycker jag att rödblommande "Crimson Flowered" är vackrast, medan "Giant Exhibition Longpod" ger mest utbyte per odlingsyta.


Inga kommentarer: