fredag 28 augusti 2015

Frukosten räddad!


Den här skönheten, en persikoliknande tomat av sorten "Basinga" har min kompis E odlat i sitt nya växthus.

Vi fick den och några till när vi hälsade på hos E och hennes familj igår. Dessutom bjöds vi på en helt underbar gazpacho lagad på ett gigantiskt exemplar av samma tomatsort och andra egenodlade grönsaker. Vilken lyx! För att inte tala om det hembakade brödet, olivsmöret och den suveräna peston... Mer uppskattat än alla oxfiléer, humrar och belugakaviarer i världen.

Tomatpresenten räddade J:s och min frukost imorse. Så här års frossar vi i färska tomater. Knäckemackan till frukost med tomatskivor, majonnäs, salt och peppar är ett måste! Det här är vårt favvoknäcke just nu och majjon ska helst vara hemvispad, eller Hellmans, som är den enda acceptabla färdigköpta.

Mina egenodlade tomater mognar tyvärr alldeles för långsamt i år. Bara enstaka har kunna plockats trots att plantorna var de finaste jag någonsin haft. De flesta som odlar på friland säger samma sak, har man inte ett växthus så är det lögn att få tomaterna att mogna i år. Den solfattiga juli spökar fortfarande och jag som brukar skryta med att jag alltid får fram mogna tomater på friland drömmer mer än någonsin om ett växthus.

Turligt nog har vi hittat ett bra ställe nära landet som odlar och säljer tomater. Nu i helgen får vi åka förbi och handla.

Inga kommentarer: