tisdag 20 september 2011

Tartelett


Som ett mycket långsamt och ointensivt projekt håller jag på att laga mig igenom alla goda rätter i Tore Wretmans "Festmeny".

En efterätt/bakverk som jag sneglat på länge är tartelett. I "Festmeny" finns recept på både päron- och jordgubbstartelett. Päron och äpplen är ju i säsong nu. Med dessa som utgångspunkt har jag bakat tarteletter i omgångar under helgen.

Traditionella tarteletter görs i en rund tartelettform. Eftersom man använder färdig smördeg, som kommer i rektangulära bitar, tyckte jag det verkade dumt med rund form. Mina tarteletter fick bli mer fyrkantiga för att undvika spill från smördegsplattorna.

Resultatet blev ett slags wienerbrödslikt bakverk som inte var alltför söta med frasig botten, mjuk och fluffig vaniljkräm och goda tunna päron- eller äppelskivor med extra smak från någon tsk likör/calvados. När jag lagade äppelvarianten använde jag underbar calvadoshonung från Skebo bruk istället för florsocker. Både äppel- och päronvarianten blev mycket goda, men ska jag välja någon känns pärontartelletterna kanske ändå mest spännande.

Tore Wretmans recept på vaniljkräm kändes alltför komplicerat. Jag hittade ett enklare i "Rosendals trädgårdscafé".

Pärontarteletter, 6 st

Smördeg, färdigköpt
3 stora, mogna päron
lite florsocker
2 dl grädde
3 msk vaniljsocker (socker mixat med vaniljstänger, eller liknande)
2 äggulor
1 msk potatismjöl
några tsk xanté eller calvados
lite aprikosmarmelad

Kavla lättinad smördeg. Skär ut rektanglar och bygg en kant med skurna remsor av smördeg. Lägg en bit aluminiumfolie i varje form och fyll på ett lager med torkade ärtor eller bönor.

Förgrädda i 200 graders ugn ca 15 minuter. Ta bort folien och låt formarna svalna.

Blanda grädde och vaniljsocker. Vispa i ägget och värm i vattenbad tills krämen börjar tjockna. Rör ner potatismjöl.

Skala halva och skär päronet i mycket tunna skivor och ställ skivorna ihop så att . Pressa över citronsaft. Lägg päronhalvorna på plåt och tryck till lite så att skivorna breder ut sig. Lägg på plåt och strö över lite florsocker. Glacera dem lätt under ugnens grillelement.

Fyll ett lager vaniljkräm i formarna. Lägg på päronskivorna, stänk över xanté eller calvados och pensla med lite aprikosmarmelad. Servera genast.

6 kommentarer:

Red Scream sa...

Ah, Tore Wretmans Festmeny - ett mycket trevligt projekt! Det var min husbibel när matintresset tog fart. Rekommenderar vaniljparfaiten! :-)

karin - trattoria sa...

vilken tjusig!

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Oj! Det lät supergott. Måste nog prova det. Kul att du hittade till mig så att jag hittade dig. :)
Genetianorna som jag har har inte varit knepiga alls. De verkar trivas även om de står lite väl torrt under sommaren. Men det är en avvägning då de inte gillar att bli blöta om fötterna på vintern. De finns i både vitt och rosa också men jag gillar de blåa bäst. Nu måste jag läsa vidare i din fina blogg.
Kram,
Anna-Karin

Fröken Dill sa...

Ulf; Festmeny är på sätt och vis omodern idag; t ex häller Tore massa grädde i allt och asiatiska ingredienser hade han inte tillgång till, men ändå finns här många av grunderna i klassisk finmatlagning. En av mina favoriter är de polynesiska revbensspjällen. Tores Boeuf B från denna bok fick mig att komma på middag till M som skulle bli min första sambo och sedan stanna i fem år!
Karin; snygg OCH god!
Anna-Karin; Perfekt med Kitchen Garden Bloggers! Så här års samlar jag på bra recept för att ta
hand om skörden.
Kul med genitanorna. Sådana vill jag också ha, men jag hade fått för mig att det var väldigt svårodlade.
Många hälsningar från fröken Dill

Åsa sa...

oh, men de säljer fyrkantiga (avlånga) pärontartletter på franska bageriet där jag bor. Trodde de var traditionella :/ Goda är de hur som helst liksom dina verkar vara. Tycker också päron är godast. Har aldrig smakat äpple men med plommon och en med körsbär.

Fröken Dill sa...

Åsa; avlångt är smart! Körsbär är ju alltid underbart, men ack så svårt att få tag på. Plommon måste jag däremot försöka tigga till mig för det lät perfekt till bl a tarteletter.
Hälsar fröken Dill