onsdag 21 september 2011

Svamphelg på landet


Förra helgen plockade jag och min mamma massor med svamp på landet. Trattkantareller och gula kantareller finns det verkligen gott om.

Nu i helgen är det dags för arbetskompisarna att komma ut på svamputflykt.

Vi blir ett litet gäng som åker redan på fredagen för att njuta av soppa, ostar, vin och godis framför brasan. På lördagsförmiddagen får vi förhoppningsvis lite mer sällskap ut i svampskogen.

Jag tänker mig att picknickmackor och termoskaffe/te tas med så att ingen hungrar ihjäl och när alla som inte blivit tagna av "Erken-björnen" kommit tillbaka från skogen blir det nog bra med en mustig, varm gryta av något slag.

Här på bloggen finns en del svamprecept, men det vore kul med fler förslag, vilka är era favoriträtter med svamp?

4 kommentarer:

Mian sa...

Ren och skär lycka är det att kunna gå rakt ut i skogen och hämta svamp.
Svamppaj är aldrig fel!

Christina sa...

Har kikat runt lite. Oj, så mycket svamp. Jag brukar göra en soppa på ostronskivling (köpt i affären!). Svamp är gott. Hälsningar Christina

Mårtenssons kök sa...

Vi hittar inga kantareller i våra skogar här omkring, men fjällskivling och champinjoner bjuds det på.

Vi gjorde en kycklingrätt med kantareller och parmesanost för ett tag sedan och den blev riktigt god!

Fröken Dill sa...

Mian; svamppaj med västerbottenost, mmmmm.
Christina; svampsoppa är BÄSTA soppan.
Mårtenssons; svamp och kyckling + parmesan, DET låter som en god kombo.
Söndagshälsningar från fröken Dill