fredag 25 januari 2019

Vegolyx - Edamamebiffar med marinerade sobanudlar


Edamamebönor är en grönsak som jag verkligen gillar. Jag kommer ihåg när jag för första gången åt de omogna, illgröna sojabönorna på restaurang East för evigheter sedan. Och nu finns de lyxiga och nyttiga godsakerna i frysdisken i nästan varje butik till verkligt vettigt pris. Supergoda som de är, perfekta i sallader och såklart fungerar de också i vegobiffar.

Jag fortsätter att botanisera bland de lyxiga vegorätterna i januarinumret av Allt om mat och denna gång fastnade jag för Edamamebiffar med marinerade sobanudlar.

Originalreceptet innehöll inga rostade mandlar, men jag tycker de behövs för konsistensen på biffarna. Jag gillar färsk chili mer än torkad, så jag bytte ut chiliflakesen mot färsk hackad chili. Om man har färdigkokt potatis eller överblivet potatismos i kylen går rätten mycket snabbare att laga. Det var kul med den egenfriterade löken, men den rostade lök man kan köpa färdig är faktiskt också väldigt god och knaprig. Vi "hädade" också och serverade rätten med färdigköpt sweet chilisås med en massa nerhackad koriander.


Edamamebiffar med marinerade sobanudlar, 4 pers

250 g frysta edamamebönor
400 g mjölig potatis
3/4 dl mandlar
2 salladslökar (eller 1/2 liten purjo)
2 msk ostronsås
2 msk potatismjöl
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
3 msk sesamfrön
2 msk rapsolja

300 g sobanudlar
3 msk japansk soja
1 msk mirin
1 tsk sesamolja
1/2 tsk strösocker
1/2-1 röd chilifrukt

1 gul lök
1 msk vetemjöl
5 dl rapsolja till fritering
1 krm salt

färsk koriander till garnering
ev sweet chilisås


Koka nudlarna enligt anvisning på förpackningen. Häll dem i ett durkslag och skölj i kallt vatten.

Finhacka chilifrukten. Rör ihop soja, mirin, sesamolja socker och chili. Rör tills sockret smält. Häll över nudlarna och låt stå minst 30 minuter.

Tina edamamebönorna. Skala potatisen. Skär i mindre bitar och koka tills den är mjuk. Mosa med en stomp.

Mixa edamamebönorna i en matberedare. Hacka mandlarna grovt och rosta riktigt knapriga i en torr stekpanna.

Ansa salladslöken och strimla den.

Blanda bönor, potatis, mandlar, salladslökar, ostronsås, potatismjöl, salt och peppar till en fast smet.

Håll ut sesamfrön på en tallrik. Forma åtta biffar av smeten. Vänd i sesamfröna. Stek i olja ca 2 minuter på varje sida tills de får fin färg.

Friterad lök: Skala och skär löken i skivor. Dela i ringar och ta bort de allra största. Salta och vänd sedan i mjölet. Fritera i omgångar tills de blir knapriga.

Strö lökringarna över nudlarna precis innan servering. Garnera med koriander. Servera till biffarna.

Inga kommentarer: