måndag 28 januari 2019

Vegetarisk Pad thai



Odlingssäsongen har inte riktigt börjat ännu. Jag tröstar mig med att grodda. Först ut var mungbönor. De färdiga mungbönsgroddarna fick mig att börja längta efter en asiatisk favorit - Pad thai. När redaktionen på Allt om mat skulle välja sina vegetariska favoriträtter var Pad thai med krispiga grönsaker och oumph en av favoriterna. Ska man vara riktigt kinkig är ju inte ostronsås och fisksås  vegetariska, men OK, kalla det fegovego då.

Efter att ha lagat rätten två gånger under helgen kan jag intyga att det är en riktig favorit. Otroligt gott. Första omgången mumsade jag i mig stående vid spisen. Blev tvungen att laga mer så att J skulle få smaka också.

Mitt recept är ganska troget originalet, men efter att ha botaniserat i en thailändsk butik la jag till tamarindpasta och "pickeled radishes" som thailändare rekommenderar till just Pad thai. Ingen av ingredienserna är nödvändiga, men är ett tips om man har tillgång till en asiatisk butik.

Ett tips är att vara varsam vid tillagningen av risnudlarna. De blir lätt överlagade. Ett annat tips är att vara kinkig med jordnötterna. Se till att de är riktigt färska. Att rosta dem lite extra i en torr stekpanna är kanske överkurs, men ger en fin knaprighet.


Vegetarisk Pad thai med oumph, 4 port

1 paket, 300 g okryddad oump, "the chunk"
1 knippa salladslök
200 g mild kål t ex spetskål, jag tog överbliven blomsterkål
1 stor morot
ev 3 msk pickeled radishes, hackade
250 g platta risnudlar
5 msk rapsolja
100 g böngroddar

sås:
2 vitlöksklyftor
ca 3 cm ingefära
1 dl jordnötter
1/2 dl rapsolja
4 msk ljus soja
3 msk vatten
3 msk pressad lime
2 msk ostronsås
1 1/2 msk fisksås
ev 2 msk tamarindpasta
1 msk röd currypasta
2 tsk strösocker

tillbehör:
1 kruka koriander
1 dl hackade jordnötter
1 lime

Tina oumphen.

Skala och grovhacka vitlök och ingefära. Lägg i en stor mortel eller en mixer. Mortla/mixa tillsammans med övriga ingredienser till såsen.

Stimla salladskål, spetskål och morot. Vispa samman äggen.

Tillaga risnudlarna enligt instruktionen på paketet. Spola i kallt vatten. Blanda nudlarna med hälften av såsen.

Stek oumphen i olja tills den börjar få fin färg. Tillsätt 1/2 dl av såsen.

Stek eller woka grönsakerna på hög värme. Tillsätt resterande sås.

Stek nudlarna i olja på hög värme. Häll i äggsmeten och fortsätt steka tills de stelnar. Tillsätt grönsaker och oumph och låt allt bli varmt.

Servera Pad Thai med limeklyftor, klippt koriander och hackade jordnötter.



Inga kommentarer: