onsdag 30 januari 2019

Nya matlådor


Den medhavda jobblunchen blir lätt lite rutinartad. Något hyfsat ätbart som man skyfflar i sig lite snabbt. Jag har framhärdat med mina kalorisnåla och vegetariska sallader, men i mörker och kyla är man egentligen sugen på något annat. Ny inspiration behövs!

Som ett första steg köpte jag några nya matlådor på Ikea när jag var där häromsistens. Lådor av glas är fina och säkert miljövänliga, men jag tycker de är tunga och är rädd för att de ska gå sönder i kassen till och från jobbet. Därför letar jag med ljus och lykta efter snygga, täta matlådor av plast. Ikeas nya matlådesystem verkar smart. Olika lådor, tätningslister, lock och insatser som passar ihop.

Jag köpte en standardmatlåda och en med några indelningsinsatser.

Nu funderar jag på vilken slags luncher jag ska ha med mig i mina nya lådor.

Standardmatlådan vill jag absolut ladda med världens bästa matlådemat - en rejäl bit hemlagad lasagne. En matig soppa skulle också passa i denna låda. Den indelade lådan har ju ett fack med lock för sås och två små grunda fack för att förvara någon topping separat. Det tål att tänkas på vad som kan passa i denna. Några slags gröna vegobiffar med sås och crunchig topping kanske?

Inga kommentarer: