onsdag 10 mars 2010

Sportlovsmums


Den senaste tiden har bjudit på härligt vinter/vårvinterväder. Planen var ett jag skulle vara sportlovsledig i alla fall ett par dagar när J, som är lärare, hade sportlov förra veckan. Tyvärr krockade denna plan med för mycket jobb. I helgen som gick fick vi i alla fall två dagar med sportlovskänsla. På lördagen satt vi med varsin termosmugg soppa och njöt av solen i en snöig backe. Backen hade bildats efter dagens sport, ryggknäckande skottande av nästan en meter snö från taket av min sommarstuga. Det var tungt jobb, men nödvändigt och sedan var det också väldigt kul att se trakten runt landet med massor av snö. Väldigt exotiskt för jag är ju annars bara där under den varma säsongen.

I söndags när J försvunnit iväg till varvet för att arbeta på sin träbåt passade jag på att bege mig ut på långpromenad på isen. Det var massor med folk ute och kul att kunna gå ut och upptäcka de små öarna, Lindholmen och Rotholmen som ligger utanför Gröndal.

Till all denna vintersport behövdes såklart mat. Var och varannan matblogg skrev om olika goda korvar och jag kom på att den perfekta lunchen var hemgjord tunnbrödsrulle. Jag hittade fantastiska korvar, Beef and Guinnes från Taylors & Jones på min Ica. De fick sällskap av gräddigt mos, bostongurka, Heinz chilisås och Borniers starka goda dijonsenap. Vad sägs om det som en lyxig tunnbrödsrulle?

5 kommentarer:

Elin sa...

Det låter alldeles underbart gott tycker jag. Det bästa med sportlovet är maten ;)

Sara Wittemyr Wiberg sa...

Hej hej!

Jag är här titt som tätt och jag gillar din blogg. Jag gillar också dina inlägg på Matforum. Du förtjänar en Sunshine award. Den kanske piggar upp lite i väntan på riktig sol.

/Sara

http://matblogg.feeldelaren.se

Helena Ljunggren sa...

"vanlig" tunnbrödrulle är gott men jag måste säga att din hemmagjorda ser bra mycket godare ut!

tina sa...

Ja tack, det låter fantastiskt gott!

Fröken Dill sa...

Helt rätt; Elin!
Tack snälla Sara. Jag känner mig hedrad!!!
Helena; "vanlig" tunnbrödrulle gillar jag också, fast helst med rikitgt mos i.
tina; bara att hugga in!
Hälsar fröken Dill