tisdag 16 mars 2010

Fiskpinnar och asiatisk vårsallad


Ni vet väl att tävlingen om Sveriges godaste hemlagade fiskpinnar är avgjord. I "Barnens egen matskola" har skolklasser från hela landet tävlat. Allra godast var västerbottenpinnarna panerade med bl a corn flakes. Upphovsmän/kvinnor var klass 5A på Nygårdsskolan i Billdal. Grattis killar och tjejer!

Själv lånar jag er idé med att skära laxen i fiskpinneform och panera den. Jag hittar snygga svarta sesamfrön i mitt skafferi och de gjorde jobbet finfint tillsammans med salt och peppar.

För övrigt börjar vi bli trötta på tung vintermat och sugna på något fräscht och färgrikt. En pikant sallad med bas av glasnudlar är inte dumt. Glasnudlarna blir mjuka av att ligga några minuter i kokvarmt vatten. Romansallad, salladslök, morot, shalottenlök, röd paprika, rödkål, ångad broccoli, gurka och tomat är några förslag på grön- och rotsaker som passar i salladen, men den verkliga hemligheten är dressingen.

Thaidressing
Pressad lime
Fisksås
Smakneutral rapsolja
Socker, gärna palmsocker
Finhackad färsk chili
Salt och peppar
Hackad färsk koriander
Riven färsk ingefära
Riven vitlök

Lös sockret i vätskan. Blanda i de andra ingredienserna och smaka av.


Samma sorts sallad är också jättegod som bas för en kall biffssallad. Strimla biff och stek med vitlök. Salta och peppra. Blanda ner med dressingen i salladen som också kan kompletteras med lite färsk mynta.

7 kommentarer:

Anna sa...

Ja nu när ljuset kommer vill man ha lättare mat och gärna fisk! Laxpinnarna ser jättegoda ut med sina svarta frön och lime, ja det borde man använda mycket mer i köket. Kan man odla egen lime? Cool planta i fönstret det med. ;-)

Birgitta Höglund's Mat sa...

Verkligen fina fiskpinnar, Fröken Dill. En helt annan dimension än de i frysdisken ;)

Anonym sa...

Fin bild! Me like!

Jag är vansinnigt förtjust i den här typen av dressing. Så fort jag får tag på koriander får det bli något liknande.
Fiskpinnarna kommer absolut att härmas! Jag har använt svarta sesamfröm till laxfiléer tidigare, men inte så här. Det blir så fin färgkontrast.

Tatiana sa...

Jag blogghyllar dig hörrö !

mumsfillibaba sa...

Salladen ser fantastiskt god ut! Måste testa!!

Unknown sa...

Det ser verkligen bra ut, det må jag säga. Man blir väldigt sugen att prova på att laga det själv. Vill ni får ni gärna kolla in min blogg också. Jag tror att ni kan hitta andra saker där som kan kittla era smaklökar. :) http://matallan.blogg.se/
Tack för ditt fina arbete!

Fröken Dill sa...

Anna; Citron går ju bra, men jag har för mig att lime vill ha det ännu varmare?
Birgitta; Och nyttigare, och går jättesnabbt att göra. Nästa projekt är att få dem randiga med vita och svarta sesamfrön. Det borde man väl kunna övertala det mest fiskskeptiska barn?
Pia; jag är smått tokig i sån här thaidressing. Åt något liknande får många år sedan på Koh Phanang (restaurangen) när den var nyöppnad och sedan dess är jag FAST.
Tatiana; tack, jag känner mig hedrad!
Sofie; den är klart vanebildnade!
Robin, testa vetja!
Hälsar Dillen