måndag 8 mars 2010

8 mars


Idag är det den internationella kvinnodagen. Jämnställdheten mellan kvinnor och män är långt ifrån uppnådd ens i Sverige och då har vi ändå kommit långt jämfört med resten av världen.

Ändå får man glädja sig åt att mycket hänt. Saker som de flesta svenskar tycker är självklara idag; rösträtt och möjlighet till förvärvsarbete för kvinnor, fri abort, daghem, föräldraledighet o s v har egentligen inte funnits särskilt länge. Jag brukar också tänka på min mormor Gerda. Mycket av det nämnda var otänkbart i hennes liv. Hon satt aldrig med bägge skinkorna på stolen. Hon for som ett torrt skinn, alltid redo att rusa upp för att passa upp på sin man. Även om morfar lagade mat var det alltid mormor som fick ta hand om kaoset i köket som uppstod vid matlagningen. Jag tror dessutom att mormor hade ansvar för i stort sett allt det praktiska vad gäller hemmet och familjen.

Morfar var i och för sig en ovanlig och säkert intressant person, men också bortskämd. Om mormor någon enstaka gång inte var hemma till middagstid kallades min mamma (absolut inte hennes bror) hem för att ordna middag till morfar. Och då var han ändå en man som kunde laga mat!

Själv tror jag att jag antagligen gör och har gjort en större del av hushållsarbetet jämfört med dem jag lever eller har levt med. Å andra sidan har killarna aldrig väntat sig att jag ska ta hand om det. Absolut aldrig krävt det. Jag har bara haft en lägre toleransnivå mot dammråttor eller njutit mer av att ha det städat (i alla fall hyfsat dammfritt och okladdigt, prylar har alltid funnits lite överallt runt mig eftersom jag ständigt haft tusen projekt på gång).

På bilden ser ni min mormor som ung när hon och morfar just anlänt till Ungern på en spännande resa. De gömde sitt bagage i skogen och liftade med en oxkärra till närmaste stad och restaurang. Undrar vad hon tänkte om sitt liv då? Och vad hon tyckte om det som sedan blev. Sent i livet, när mormor varit änka i flera år, kom hon på att hon faktiskt kunde rösta på ett parti som hon själv valde istället för att som alltid tidigare rösta som morfar gjort!

4 kommentarer:

Mamma Mimmi sa...

God morgon! Idag skriver jag om din fina blogg som en av mina favoriter! Välkommen in för att "hämta utmärkelsen" och föra den vidare om du har lust. Tack för all klok och givande läsning du ger mig! Hälsningar Mimmi

Kerstin sa...

Jag tycker också att det är en trevlig blogg du har. Jag serverade Biff Rydberg häromveckan efter att ha läst om din. Du har en "blomma" att hämta på min blogg.

Anna sa...

Ja mycket intressant inlägg och tänk om man hade kunnat veta vad din mormor tänkte där på bilden!

Fröken Dill sa...

Tack snälla, snälla Mimmi och Kerstin för utmärkelserna! Jag känner mig hedrad!
Anna; jag var fortfarande en trulig tonåring när min mormor gick bort. Hon var gammal då så det var väl inte konstigt, men jag hann inte fråga om något av det som jag funderat på som vuxen. Hann heller inte berätta hur mycket jag uppskattade henne och hur mycket av det hon gjorde och lärde mig som fortfarande finns kvar! Hoppas att hon kan höra mig i sin himmel!
Tänker fröken Dill