lördag 13 mars 2010

”Ha det mysigt” och fredagsvin


När jag växte upp var fredags- och lördagskvällar ofta vikta åt något som kallades att ”ha det mysigt”. Det gick ut på att man tände levande ljus, kanske en brasa i öppna spisen och dukade upp plockmat på vardagsrumsbordet. Systern och jag fick dela på en 33 cl läsk, t ex Trocadero eller någon variant med passionsfruktsmak. Basen i plockmaten var ”småsmörgåsar”, kvartade formbrödsskivor med olika goda pålägg. Chips, oliver, mammas hemrostade salta kikärtor, ostkuber, bitar av gurka eller salami var annat som kunde finnas bland plockmaten.

J och jag testade det gamla konceptet igår. Fast nu i mer vuxen tappning med läsken utbytt mot fredagsvin. Visst kan man dricka gott vin andra dagar i veckan, men fredagsvinet är det absolut bästa, för det har man verkligen förtjänat. Jag valde Penfolds Bin 2. Egentligen är det inte alls ett vin som passar till lite lättare plockmat, men om man som jag älskar mulliga rödviner med mycket smak och nästan Chateauneuf-du- Pape-karaktär då ska man absolut välja detta goda vin!
Pålägg på våra småsmörgåsar var kyckling med currymajonäs, räkor med chipotlemajonäs och blåmögelost med päron och valnöt. J snabbstekte en biff så att den blev härligt rosa inuti och skivade ner den i en thai-inspirerad derssing med chili och koriander. Jag skar murkelpaté i kuber, satte på tandpetare med bitar av cornichoner. Dessa dippades i cumberlandsås. Vi var mycket nöjda med vårt fredagsmys!

8 kommentarer:

Hallon & Blåbär sa...

Låter som ett alldeles förträffligt fredagsmys. Smart med småsmörgåsar och en massa gott pålägg.

Annika sa...

LÅter grymt gott, och verkligen mysigt - i ordet allra bästa bemärkelse.

Hördu Fröken Dill, vore det inte trevligt med en matbloggträff framöver. Kanske med just detta tema?
Tänk på saken. Det gör jag :).

Fröken Dill sa...

Hallon; småsmörgåsar är på något konstigt sätt ÄNNU godare än motsvarande stora!
Annika; matbloggarträff - absolut! Och tema plockmat är inte alls en dum idé. Återstår bara frågan när och var?
Hälsar fröken Dill

Red Scream sa...

Men hallå, det var ju ett helt hav av smörgåsar ni hade dukat upp! ;-)

Å, den som ändå kunde frossa i bröd och snittar...

Lena sa...

Åh! Så gott det låter! Härligt fredagsmys!

kram å ha en fin vecka!

Karin sa...

En sån mysig bild - känner myset ända hit =)

Kajsa sa...

Vad mysigt det ser ut! :)

Fröken Dill sa...

Red Scream, din stackars GI-slav, nu hallucinerar du! Kanske träna + macka istället? Själv plågar jag mig iväg till gymmet för tråktortyr några gånger i veckan. Gymkortet är dyrt och jag är snål så numera blir det faktiskt av...
Lena, Karin och Kaj; det gamla konceptet är fortfarande klart gångbart, bara man slippen Trocaderon.
Tycker fröken Dill