tisdag 9 mars 2010

Extraprisjakten - Grillad fläskkarré på mammas vis


Fläskkött ser ni inte så ofta här på bloggen. Jag har en släng av fläskofobi. Fläskkött måste vara pinfärskt, av god kvalitet och helst grillat för att jag ska gilla det. Denna vecka finns svensk, ekologisk fläskkarré för 89 kronor kilot på Daglivs. Jag hoppas att de ekologiska grisarna haft det lite bättre än andra.

Det här är min mammas enkla och fantastiskt goda sätt att laga fläskkarré. Mamma grillar i öppna spisen. Själv knökar jag in köttbitarna på glöden efter en brasa i min kamin. Naturligtvis kan man också bylta på sig kläder och grilla utomhus eller, till nöds, använda en grillpanna på spisen. I det senare fallet skulle jag nog fejka lite röksmak med någon rökig krydda. Hemligheten med tomatsåsen är just enkelheten. Den rena fina tomatsmaken passar bra till köttet och den kommer fram om man inte krånglar till det.

Grillad fläskkarré med tomatconcassé, 4 pers
4 rejäla skivor fläskkarré
Blandad grillkrydda (jag tar Paul Prudhommes Meat magic)
Salt och svartpeppar
1 rejäl gul lök
1 förpackning krossade tomater (Mutti)
Samkneutral olja
Grönsaksbuljongpulver
Salt och peppar
Färsk timjan

Krydda karréskivorna med grillkrydda, salt och peppar. Klappa in kryddorna i köttet. Hacka löken. Fräs i olja utan att den tar färg. Häll i krosstomater och lite buljongpulver. Låt småputtra minst en halvtimme. Smaka av med salt och peppar. På slutet klipps färsk timjan i.

Grilla karréskivorna på en bra glöd. Om du har ett justerbart galler är det bäst att starta nära glöden tills köttet fått fin färg och sedan flytta upp skvivorna från glöden och låta dem bli färdiga. Fläskkött ska alltid vara genomstekt och just karrén håller sig ändå saftig eftersom den har insprängt fett.

Mamma brukar servera den här rätten med ris, men vi valde istället ugnsrostade grön- och rotsaker och en sallad med kidneybönor, tomat, lök, avocado och vitlök. Inte dumt!

5 kommentarer:

Karin W. sa...

Jag förstår din fläskfobi. Mycket av det fläskkött som saluförs i butikerna luktar riktigt illa när man öppnar plastförpackningarna.

Själv har jag inte lagat till fläskotletter på år och dag. De smakar inte bra nuförtiden.

Anna sa...

Ja jag känner också så och köper i princip aldrig fläskkött utan äter bara det när jag är hos mina föräldrar och när min kära mamma har tillagat den. Och man vill ju att djuren ska ha haft det bra innan osv. men ditt recept låter gott i alla fall! :-)

Skogseva sa...

Jag tycker nog att fläskkött är underskattat! Bra sådant naturligtvis. Köpt i en affär som man har förtroende för och där man vet att man får en vara som är färsk. I vår butik styckas allt kött och vi kan be om i princip vilken udda styckningsdel i vilken storlek vi vill. En service som säkert inte finns överallt.
Jag kan rekommendera makens sätt att tillaga just fläskkarré, eller som vi kallar det här i Skåne, grishals (burdust?). Stoppa en välkryddad (salt, peppar, rosmarin eller timjan) karrébit på drygt ett kilo i en fryspåse som försluts väl. Lägg det hela i en liten form och sätt i 80-gradig ugn ca 12 timmar. Karré måste vara den bästa styckningsdelen att långsteka på detta sätt. Vår köttbit fick faktiskt stå i 18 timmar och resultatet var helt makalöst. Maken serverade mig något som måste vara helt i klass med "kobe"biff - ett sagolikt kött som var smältande mört. Det absolut godaste jag har ätit i köttväg!
Vi gör som Fritiof Nilsson Piratens prost: "Håller grisen före kon". Men så är vi också skåningar!
Eva

Birgitta Höglund's Mat sa...

Så gott! Du har rätt angående fläskköttet, oftast är det ingen, eller dålig smak.
Men ekologiska produkter är ofta otroligt mycket bättre.
Jag har tur som får fint griskött på Cypern på vintrarna. Där smakar det fantastiskt gott.

Vilken lycka att ha en öppen spis att få den riktiga röksmaken ifrån. Lite allergisk mot fejkad röksmak, så jag får vänta med äkta smak, tills utegrillen tinat fram ;)

Fröken Dill sa...

Misstänker att det är den intensiva produktionen av griskött som också gjort att det inte längre är gott. Tråkigt!
Eva; vilket spännande sätt att laga fläskkarré. Det ska jag prova nästa gång jag lyckas lägga vantarna på en fin bit karré.
Birgitta; kaminen är toppen, flitigt använd!
Hälsar fröken Dill