torsdag 24 september 2009

Soppmöte i bostadsrättsföreningen



När vi fick nya grannar för några år sedan startade de en ny tradition. När vi har årsmöte äter vi soppa tillsammans.

Igår hade bostadsrättsföreningen sitt möte hemma hos mig. Jag hade först tänkt göra en mustig köttsoppa, men kom på att en granne inte äter kött. Då bestämde jag mig för pumpasoppa, men säsongen för pumpa hade inte riktigt kommit igång, så det blev en annan god grönsakssoppa, lite "fransk" i stilen. Det här receptet MÅSTE ni prova! Soppan blir ännu godare än vad den låter. Det är något med den lena, krämiga auberginsmaken och den mustiga sherryn. Om man vill kan man slänga i ett glas vitt, oekat vin också. Jag använder gärna Biofoods ekologiska lantbuljong när jag lagar mat där grönsaksbuljongsmaken är viktig. Istället för parmesanost i soppan kan man välja att riva lite lagrad peccorino.

Till soppa är det ju alltid gott med hembakat bröd. Ni som har följt bloggen vet ju att brödbak inte är min bästa gren. Tur att man har en syster som tipsar om enkla brödrecept! Annas Bergenströms knådfria vridna baguetter är faktiskt superlätta att baka. Helst ska de ätas helt nygräddade, men man kan spara dem i plastpåse ett dygn och sprödvärma innan servering.

4 kommentarer:

Anna sa...

Ni verkar ha det så trevligt både i byn och i stan :-) God soppa! Annas mat har jag också och den är verkligen jättebra! //Anna

Fröken Dill sa...

Så här års är det rena lyxen med BÅDE Roslagsbyn och stan. Helt underbart! Ikväll far jag ut till landet igen. Då ska det lagas lasagne och drickas rödvin! Och monteras sängben, sänglampor, hyllor samt inventeras sängkläder, för NÄSTA helg blir det fullt hus med tjejerna från jobbet!
Hälsar fröken Dill

Annika sa...

Vilken kul och ovanlig (faktiskt!) soppa! Den ska jag låta mig insoireras av och bjuda på här framöver...

Elina sa...

Vilken fin tradition, bördet ser gudomligt ut, likaså gör soppan!