fredag 18 september 2009

Mera bröd!


Jag fortsätter att fylla på förrådet med enkla hembakade bröd. Det här receptet har jag fått av en kompis som haft café. Bröden kalljäser i kylskåpet över natten. På morgonen är det bara att stoppa in plåtarna i ugnen så får man nybakt bröd.

K:s kalljästa bröd
5 dl kallt vatten
1 paket jäst
1/2 msk salt
1 dl kallpressad rapsolja
1/2 dl sirap
12-14 dl mjöl, dinkelsikt (alt rågsikt) och vetemjöl blandat

Lös jästen i sirapen. Rör i vatten, salt och olja. Blanda ner mjölet och bearbeta till bra konsistens. Baka ut till portionsbröd. Lägg på bakplåtspapper på plåt och låt kalljäsa över natten i kylskåpet. Grädda 20 minuter i 175 graders värme.

7 kommentarer:

Anna sa...

Här bakas det! :-) Kalljästa i kylskåpet är jättebra och det lärde jag mig också när jag arbetade på restaurang för många år sedan! Kram Anna

Mamma Mimmi sa...

Man tackar för ett toppenrecept till lördagsfrukosten! Kram Mimmi

Nyberg's story sa...

Nybakat bröd på morgonen är inte helt fel!:)

linn sa...

härligt, jag vet inte om det finns något bättre än nybakt bröd till frukost!

lina sa...

Kalljäst bröd är toppen. Finns inget bättre än att starta dagen med nybakt. Bara doften får en ju att vakna till liv!

Anna B sa...

Så fina!! Här hemma var det länge sedan jag bakade frukostbröd. Blir glad om alla sitter ner samtidigt ;-)

Fröken Dill sa...

Det bästa är arbetsfördelningen. Jag är kvällspigg, så när J slocknat gör jag bröden och ställer i kylskåp. Tidigt på morgonen går J, som är morgonpigg, upp och stoppar in plåten i ugnen. Jag vaknar till ljuvlig bröddoft!
Hälsar lyx-Dillen