tisdag 23 april 2019

Glad påsk!














Lite försenat önskar jag glad påsk. Jag har haft en härlig, men arbetsam långhelg i vårsolen.

Det har sågats ner träd, eldats i tunna, bytts latrintunnor, grävts i köksland, såtts, flyttats in och ut plantor och passats två kattkillar som firade sin första längre vistelse på landet med dagliga bypromenader i koppel.

På påskafton kom först J och sedan min mamma ut till byn och vi åt fint påskbord i syrrans trädgård.

Jag hade bakat västerbottenpaj som åts med löjrom, smetana och rödlök. Det fanns allehanda goda sillar med färskpotatis, gräddfil och egenodlad gräslök. Hemgravad lax avnjöts med egen gravlaxsås. Salmalax lättröktes och åts med pepparrotscrème fraiche. M hade köpt jättegoda lokala sprättägg och prinskorv. J hade önskat sig lammstek och den blev suverän. Jag lyckades göra den godaste rödvinssåsen någonsin och vi åt potatisgratäng till köttet. Påsktårtan hade bakats av mig, men systersönerna tog sin uppgift att dekorera den med marsipankycklingar (pingviner?) på stort allvar.


Liten västerbottenpaj (18 cm form)

2 dl vetemjöl
85 g smör
2 msk kallt vatten

1 dl grädde
1 ägg
1 1/2 dl riven västerbottenost
salt, peppar cayennepeppar

Skär smöret i små bitar. Nyp ihop mjöl och smör till en smulig massa. Tillsätt vattnet och blanda ihop till en deg.

Kavla mellan plastfolieark och klä en form invändigt.

Vila minst 30 minuter i kylskåp.

Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i 10 minuter.

Blanda ihop grädde, ägg och riven ost. Smaksätt med peppar salt och cayennepeppar.

Grädda i 200 grader 25-30 minuter.


Lättrökt salmalax

1 bit salmalax
salt
rökpistol och äppelspån
crème fraiche
riven pepparrot
salt och peppar

Salta laxbiten rejält och låt stå i kylskåp 1 timme. Skölj av saltet och torka laxbiten noga.
Rök med rökpistol. Vi använde en vanlig plastpåse för att hålla kvar röken.

Blanda créme fraiche med pepparrot (vi tog ca hälften/hälften vilket ger en stark sås). Smaka av med salt och peppar.


Lammstek

Rödvinssås

Inga kommentarer: