onsdag 28 december 2016

Ojuligt på julrester


Nej, nu längtar jag inte längre efter julmat! Vi har redan lagat vår traditionella frestelse på resterna av julskinkan och nu börjar det mesta från julbordet vara slut.

Julbordsprinskorvarna är slut, men eftersom jag köpte dubbelt upp när jag insåg att korvarna från Roslagsgrisen som var tänkta för julbordet inte var tillräckligt  rökta så har vi ett par paket korv kvar.

Så här i mellandagarna längtar jag efter vardaglig "corfort food". En gammal favorit som jag inte lagat på länge är Korv stroganoff. En perfekt rätt att laga på överblivna prinskorvar!

J var ute på några förmiddagsärenden igår så jag hade gott om tid att laga lunch. Jag började fundera på vad som kan göra en korv stroganoff ÄNNU godare. Jag vill ha min stroganoff klar, så mer grädde var inte lösningen. Löken är central i rätten och min idé att kombinera långlagad lök med lite mer kortstekt föll väl ut.

Följ det här receptet och avnjut en vardagsrätt med lyxsmak.


Korv stroganoff 2.0, 4 port

3 gula lökar
smör att steka i
2 msk halvtorr sherry
en nypa socker
10 prinskorvar (eller 6 vanliga kokkorvar)
3 msk tomatpuré
vatten + grönsaksbuljongpulver
salt och svartpeppar
torkad oregano
vanlig röd tabasco
färsk persilja

till servering: basmatiris eller vildrisblandning, smetana eller gräddfil

Skala, halvera och strimla lökarna ganska tunt. Fräs motsvarande 2 lökar i smör på medelvärme så pass att löken börjar ta aningen färg. Använd inte en järnstekpanna, den kan ge missfärgning och metallsmak. (Jag testade vår julklapp, en kvalitetsteflonpassa från Scanpan.) Sänk temperaturen och stek löken långsamt minst 40 minuter till. Späd med vatten om det blir för torrt. Tillsätt till sist lite socker och låt löken få fin färg. Tillsätt sherry och låt koka in. Lägg lökbasen åt sidan.

Slanta korvarna. Hetta upp pannan med smör stek resterande lök och korvslantar. Löken ska få färg men förbli aningen rå i mitten. Klicka i tomatpuré och låt steka med några sekunder på slutet.

Tillsätt vatten + grönsaksbuljongpulver. Koka upp, blanda i lökbasen. Smaka av med salt, peppar, oregano och tabasco. När allt är färdigt - strössla över finklippt färsk persilja.

Servera med ris och en klick gräddfil eller smetana.



Byvägen och min grannes fina hus

Igår tog vi en tur förbi landet för att titta till hur mitt lilla hus har det i Roslagsbyn. Norr om Täby låg snön, inte djup men i ett tunt fint och glittrigt lager. Mycket vackert! Mitt lilla hus hade det bra, det såg riktigt hemtrevligt ut när solen lyste in i köket, men temperaturen inomhus var förstås bara 3,9 grader.

Landetköket

Inga kommentarer: