lördag 31 december 2016

Inför Nyårskvällen


Ikväll kommer några kompisar och hunden Majken hem till oss för nyårsfirande. Kul!

Vi har planerat så smått i några dagar och har några riktigt bra idéer. Jag hade hoppats på stämningsfullt vinterväder, med vacker snö eller åtminstone frost eller is, men det är mulet, blåsigt och ca 10 grader varmt ute. Jag förtränger detta och planerar dekorationstema med inspiration från vårt besök på landet i veckan. "Snöpudrad vinterskog" är arbetsnamnet. Jag har hämtat in naturfynd i form av mossa och annat och skaffat en påse naturtrogen konstsnö. Silver och grönt kommer också att ingå i dukningen.

Vad gäller menyn så inleder vi med en glittrig drink i vardagsrummet. Som snacks funderar jag att reprisera julaftons rödbetschips med färskgetost. Jag fyndade nämligen några egenodlade rödbetor på i en av odlingsbäddarna på landet!

Det blir skaldjur till förrätt, lyxig svensk hummer och färska jätteräkor med några olika majonnäser/såser. Vi har också köpt två olika sorters ostron för de som är sugna. Citronklyftor till och kanske även Jamie Olivers goda ostrondressing?

Huvudrätten är hämtad från min julklappsbok "Lilla Ego". Vi har drägglat över de arbetade restaurangrätterna i en vecka nu och kommer att försöka oss på att laga "Frasig rotselleri med hällristad renfilé, serverat med rostade hasselnötter, champinjoner och fruset chorizosmör".

Desserten, liksom vinerna blir överraskningar, för dessa fixar våra kompisar.

Vid tolvslaget ska vi skåla och frossa i blinier med löjrom.

Jag tror på ett Gott Nytt 2017!

Inga kommentarer: