tisdag 20 oktober 2015

Ajvar relish


Efter att ha läst diverse hyllningar till den goda röran med ursprung i Balkanländerna blev jag otroligt sugen på ajvar relish. Det är absolut inget fel på den man köper färdig, men jag hade några egenodlade paprikor och chilifrukter som behövde ätas upp.

Paprikorna var rätt tunnväggiga, så det blev mycket pill för en liten burk. Fantastiskt gott blev det i vilken fall och jag kommer definitivt laga en större omgång på mer köttiga köpepaprikor som borde vara i säsong nu.

Ajvar är gott som dipp till bröd, i en kall sås, på varma mackor och quesadillas. Det är ett perfekt tillbehör till kryddiga köttfärsdolmar som cevapcicis, såklart! Jag tänker också prova den på hemlagad pizza. J vill alltid ha ajvar till omeletten.


Ajvar relish

1-2 röda paprikor (jag hade 6 st, men de var små och tunnväggiga)
1 aubergine
1 vitlöksklyfta
ca 1 chilifrukt
1 tsk paprikapulver (gärna rökig variant)
salt och svartpeppar
1 msk saft från pressad citron
2 msk olivolja

Lägg paprikorna precis under ugnens grillelement på 250 grader. Passa noga, vänd med en tång eller liknande så att de blir svarta och blåsiga runt om. Ta ut och låt svalna i aluminiumfolie.

Sänk ugnstemperaturen till 200 grader, vanlig över och undervärme. Halvera auberginen på längden och lägg in i ugnen så att den får bakas mjuk och få lite färg.

Skala paprikorna och ta bort kärnhusen. Skär i pyttesmå tärningar. När auberginen är klar får den svalna en stund, skedas därefter ut ur skalet och skärs även den i pyttersmå tärningar och blandas med paprikan.

Skala och riv i vitlök. Tillsätt paprikapulver, citron och olivolja. Salta och peppra. Hacka chilifrukten mycket fint och tillsätt. Här brukar jag smaka av så att styrkan blir lagom. Olika hemodlade chilifrukter har mycket olika stryka och röran ska bli het men inte för het.

Röran håller några dagar i kylskåp och går bra att frysa.

Inga kommentarer: