måndag 17 februari 2014

Tulpantröst



Idag är det äntligen sol efter veckor av mörker och mulet väder. Dumt att vara instängd på kontoret, men kanske kan jag lyxa till det och ta en lunchpromenad bort till stället där jag har eftermiddagens första möte.

Jag är nästan löjligt känslig för mörker. Det känns som att leva i en säck, eller som att man har fått någon slags grå hinna på ögonen. Det känns som att man inte riktigt vaknat, som om det aldrig kommer bli ljust igen och som om våren aldrig kommer att komma...

Jag har funderat på om ljusterapi eller någon slags sollampa kunde hjälpa, men det verkar inte finnas några vetenskapliga bevis för att det verkligen fungerar.

Det enda som lindrar lite, lite grand är vårblommor. Tulpaner ÄR min favorit. Nu har jag kommit på att de står sig ännu längre om man låter de vackra lökarna vara kvar. Bredbottnad glasburk med bara lite vatten på botten är vad som krävs.

Hemma blir det inte mycket mat lagad, då all tid går åt till flytt- och byggkaos. I helgen har J målat en dörr, vi har hämtat och burit upp vår nya jättelika, specialbeställda rostfria diskbänk till nya köket. Jag skrubbat, skrubbat byggdamm och packat allt sådant som vi kan klara oss utan i några månader. Sedan for vi upp till landet med ett rejält lass möbler och kartonger. Ändå är det fullt i de rum vi kan använda i nya lägenheten (köket och intilliggande rum är upptagna av bygge.) Det är också fullt i gamla lägenheten, där syns knappt att ett gäng saker körts iväg... Ikväll och imorgon oljar vi sovrumsgolvet i nya lägenheten.

Inga kommentarer: