måndag 10 februari 2014

Spännande ny bekantskap - Bergamott


Jag älskar Earl Gray-te och har alltid vetet att det är Bergamott som ger den speciella smaken till drycken. Däremot har jag, pinsamt nog, inte riktigt vetat vad för slags växt Bergamott är.

Härom sistens fick jag reda på att det är en citrusfrukt, med ett utseende som påminner om citron.

Smaken är inte sådan att man äter bergamotterna direkt. Istället använder man skalet och kokar marmelad på frukterna.

När jag beställde fröer från Camilla Plums Fuglebjerrgard såg jag att man även kunde beställa Bergamotter. Jag var inte svårövertalad och det kändes lyxigt och spännande när en låda med kryddigt doftande, citronliknande frukter kom hem. (De blev väldigt orangea på bilden och jag lyckades inte redigera bort den tonen i bildbehandlingsprogrammet.) I verkligheten är de citrongula.

Min plan är att koka en god marmelad, men också att göra Bergamottsirap enligt tips från Dagmar´s kitchen.
Kanske sparar jag några kärnor och planterar. Möjligen testar jag att göra en omgång likör...

Har ni testat Bergamotter? Några förslag på hur man tillreder dem?

3 kommentarer:

Mårtenssons kök sa...

Nope, vi visste faktiskt inte heller att det var en citrusfrukt så där fick vi också lära oss något nytt! Men Camilla Plum vet vi vem hon är däremot, en riktigt deijlig dansk kvinna:)

Postgårdsromantik sa...

Håller emd föregående talare - hade ingen aning. Jag trodde att det Var något smakrikt blad.?

Fröken Dill sa...

Mårtenssons; Jag har för första gången, i vuxen ålder, fått en idol - Camilla Plum = fantastisk kvinna!
Postgårdsromantik; exakt, någon sorts blad trodde jag också. Det syns ju intet speciellt i Earl-Grey-tebladen, men jag tror det är oljan man använder?