söndag 9 februari 2014

Sådd, sådd!


I dessa mörka dagar är det svårt att tro på att det kommer en vår. Ska vi någonsin få sol, grönska, ljumma vindar och humlesurr igen? Men erfarenheten säger att även de mörkaste vintrar tar slut.

Det är i alla fall hög tid för den första sådden.

Jag tjuvstartade för några veckor sedan med ätlig passionsfrukt som redan har tittat upp. Nu är det dags för chili, paprika, kronärtskockor.

Vad gäller chili försöker jag minska antalet sorter p g a platsbrist. Espelette, Jalapeno och Serrano är ju måsten, men sedan brukar jag inte kunna låta bli att så några fler sorter. Jag brukar alltid ha goda paprikan Lipstick, men kanske blir det ytterligare någon sort i år.

Jag har en kronärtskocka Herrgårds i mina odlingar. Den ska kunna vara perenn, men jag misstänker att den här blöta säsongen gått hårt åt den varför jag sår kronärtskocksfröer också. Jag har köpt en sort som ska bli violett och rätt smal. Jag hoppas att det är något liknande de där goda skockorna som man kan köpa i Italien på vårarna.

Vissa blommor behöver också sås tidigt. Jag har köpt fröer till en sorts fingerborgsblomma som i gynnsamma fall kan blomma redan första året. Jag vill också ha jätteverbena och den vackra kinesiska riddarsporren som är blåare än blåast.

Nu gäller det bara att få plats med alla sådder i bygg och flyttkaoset...

2 kommentarer:

Malin sa...

wasabifrön finns hos Sneckenström http://www.sneckenstrom.se/fron/
Sådden är the shit! och när det gror blir det nästan överslag i systemet!
Förstår ditt dilemma med utrymmena. Har själv sått fyra olika kronärtskockor - spännande!
Har tre herrgård som jag planterade förra året - extremt spänd på hur de klarar vintern. Vi har ren sandjord så regnet bör rinna undan här. Jag har täckt plantorna med gödsel och jord - får se om det var en bra idé eller ej.
Lycka till med allt
Malin

Fröken Dill sa...

Otroligt coolt med wasabisådd! Måste testas, men i år hoppas jag på min kära planta. Det gäller bara att hålla den hyfsat lusfri...
Jag har också sandjord och jag bottnade planteringsgropen med lecakulor för extra dränering. Plantan blev täckt med löv sent i höstas och fick ett tak i form av en upp och nedvänd stol. Hoppas, hoppas! Jag ser verkligen fram emot årets odlingssäsong!!!