onsdag 9 maj 2012

Persikoblom


Inte mycket blir lagat och ätet i sköna maj, stressiga maj.

När jag hinner komma loss någon minut från alldeles för många och struliga jobbprojekt försöker jag intala mig själv att Kelda-soppa och pressbyråns varmkorv är OK mat. Jag är inte övertygad...

På landet blommar i alla fall mitt nya persikoträd så vackert och på något sätt har jag lyckats peta ner en del frön i jorden.Några små, små rädisplantor har redan visat sina blad.

Hoppas snart kunna återkomma med mer god vårmat och annat som hör årstiden till.

5 kommentarer:

Mian sa...

Ååååå så vackra blommor, jag blir rent förälskad.

Åsa sa...

Oh, persikoträd! Jag längtar så efter en egen liten trädgård när jag läser hos dig om ditt trädgårdsinnehåll.

Postgårdsromantik sa...

KAn man odla persikoträd. OCh ska man redan ha lagt ner rädisfröna i jorden - hjälp, början av maj och vi är redan efter i trädgårdsarbetet märker jag. Förra året följde jag slaviskt din tomatodling, men något gick fel på slutet - de hann aldrig bli röda. Detta år ska jag göra nya försök.

Fröken Dill sa...

Mian; de är magiska! Även om det aldrig blir frukt kommer jag vara nöjd med mitt persikoträd!
Åsa; trots all stress så här års ger min landet-trädgård såå mycket glädje! Nu håller tulpanerna på att slå ut.
Postgårdarna; jag har smakat persikor som odlats söder om stockholm och det finns sorter som ska klara det något bistrare klimatet i norra Roslagen. Får se hur det går, persikoträdet sattes förra sommaren. Rädisor kan sås i omgångar, så det är inte försent ännu. Mitt i sommaren brukar däremot vara svårt, då får jag bara blast och ingen krispig rot på mina... Lycka till med tomaterna!

Millan sa...

Vilka vackra blommor det är!