söndag 13 maj 2012

En stunds ro - vi lagar thailändska fishcakes


Helgerna i maj ger inte överdrivet många tillfällen för matlagning. Igår, en ganska typisk majlördag, ordnades det med båtboj i hamnen i stan och åktes sedan upp till landet för några snabba ärenden. Lunchen blev en wurre på korvmojen i Rimbo. På vägen hem passade jag på att klara av några jobbärenden, kolla kulörer och  fasad på ett hus vi jobbar med. J skaffade födelsedagspresent och efter en snabb dusch hemma for vi iväg på mottagning för att fira en nybliven 17-åring.

Nästan förvånade befann vi oss på hemväg redan vid femtiden. Det kändes ovant att handla och planera en god middag! Basen var några tinade rödspättefiléer från frysen. Jag var sugen på något thailändskt och mycket grönsaker till det. Frysfisk passar perfekt att mala och använda som bas för fishcakes.

Vi åt de fina fiskbiffarna med sweet chilisås, en stor sallad med mycket gott i och dressing med lime, fisksås, socker, färsk koriander, salt, peppar och olja.


Fishcakes, 2 pers

300 g vitfiskfilé
2 vårlökar
1/4 röd chilifrukt
1/4 kruka färsk koriander
1 tsk fisksås
pressad saft av 1/2 lime
1 msk äggvita
socker och salt
neutral rapsolja till stekning

Hacka fisk, vårlök, chili och koriander fint och rör samman. Tillsätt salt, socker, lime, fisksås och äggvita. Rör inte för mycket, då kan smeten bli seg! Vi provstekte lite av smeten för att smaka av kryddningen. Forma små biffar. Låt vila i kylskåp en halvtimme. Stek i olja på medelstark värme. Låt biffarna rinna av på hushållspapper. Servera med sweet chilisås och sallad.




15 kommentarer:

Erika sa...

Åh, fishcakes som är så gott! Jag älskar dessa godbitar.

Kim sa...

Såg fräscht och gott ut! Jag är en sucker för lime- och koriandergrejer.

Karin W sa...

Gott det där.....det var ett tag sedan jag lagade något asiatiskt, tack för tips!

Skogseva sa...

Fast jag kallar dem fiskburgare.. Maken gör dem gärna på lax och de är vansinnigt goda att äta med sallad som dryper av limesaft. I sommar ska jag på träningsläger för att lära mig gilla koriander!
Må så gott.
Eva

Postgårdsromantik sa...

Får alltid en längtan till Roslagen när du nämner orter som Rimbo! Som tur är så bor ju Lenas pappa i området, så vi har alltid en ursäkt att leta oss dit.
Fisken låter jättegod!

/Anders, Roslagsromantiker

Nina sa...

Å, det här ser förbenat gott ut!

Anonym sa...

Skjuter från höften och hoppas på svar =) Jag provar att göra fishcakes själv men saften stannar inte i mina fishcakes utan rinner ur dem innan jag kan få ner dem i pannan.... Tips uppskattas VARMT!

oskar.elliot@gmail.com

tina sa...

Bokmärker genast!

Therese sa...

Det ser jätte jätte jättegott ut!

Anna B sa...

Mycket gott, måste göras!

Ann-Louise sa...

Ooo... kan man lägga in en beställning och få dem hemkörda i lagom tid till fredagskvällens middag?

Anonym sa...

Fish cakes har jag tänkt att göra länge, men det har av någon anledning inte blivit av, så tack för påminnelsen!

Lena sa...

Har läst och hört så mycket om fichcaces. Sugen! Har aldrig provat dock men måste nu!

Moma sa...

Åh, mat helt i min smak! Bring it!

Anonym sa...

Hahaha, såg att jag varit här och dreglat förr!