onsdag 8 oktober 2008

Singelkväll med skaldjur

Egentligen tycker jag att middagar utan sällskap är rätt trista. Ensam-middagsätande var en STOR nackdel med att vara singel. (För att inte tala om vilken stor fördel det är att vara ihop med en kille som gillar mat!)

Nuförtiden, när man inte äter ensam så ofta känns det ändå rätt trevligt att lyxa till det för sig själv. Om jag får välja blir det skaldjur. T ex en sån här liten havskräfte-sötnos (?).


Igår begav jag mig strategiskt till dyr-Ica för att inköpa en liten rosa läckehet. Tyvärr har inte ens dyr-Ica insett att vissa kunder vill lyxa till det en vanlig tisdagskväll. Bortsett från några ledsna krabbor rådde svår skaldjurs-brist. Det fick bli vanliga frys-räkor istället. Med väldigt god skaldjursrisotto och en sallad blev det ändå gott.

Skaldjursrisotto
1 dl arborio-ris
2 msk god olivolja
1 dl vitt vin
Skaldjusbuljong, hemkokt eller från fond, för mängd, läs på ris-paketet
1 hackad sharlottenlök
1/3 färsk fänkål, hackad
Salt och peppar

Använd en tjockbottnad kastrull. Fräs lök och fänkål i olivoljan utan att det tar färg. Tillsätt riset och låt det fräsa med en stund. Häll i en del av vätskan. Koka långsamt under omrörning. När det mesta av vätskan kokat in, späd med mer. Fortsätt koka, röra och späda ca 15-20 min, tills riset blivit lagom mjukt. Smaka ev med salt och peppar. Man kan även blanda i någon deciliter riven parmesanost, men jag tycker risotton klarar sig bra utan om den ska ätas till fisk och skaldjur.

Inga kommentarer: