söndag 12 oktober 2008

Ny resturang, festmiddag och vardagslunch

Äntligen har det öppnats en riktig resturang nära J i Fredhäll! Kul, vi har ännu inte hunnit prova maten på Fredhälls, men stämningen på stället var på topp när vi gick dit med mina föräldrar för ett glas vin i baren. Trevlig och personlig service! J och jag måste snarast gå dit och äta. Dessutom har de stans snyggaste trädäck för uteservering, som, hemska tanke, dömts ut av myndigheterna och måste byggas om. Skandal!

Middagen med mina föräldrar fortsatte hemma hos J med favoriter i repris. Rårakor med sikrom, gräddfil och hackad lök och J:s goda citronkyckling. Vi avslutade med ostar och portvin.


Idag har det varit en otroligt fin höstdag och en Hagapromenad med gamla vänner var inplanerad. En snabblagad lunch krävdes. Jag har länge velat testa att göra en god majssoppa och nu blev det äntligen av.



Skummig, het majssoppa

2 finhackade sharlottenlökar
1 klick smör
300 g frysta majskorn
5 dl kycklingfond (färdigblandad)
2 dl grädde
1 dl mjölk
Rivet skal och saft från 1/2 lime
Salt, peppar
Chipotle i någon form, konserverad, chipotlepasta eller torkad krydda

Tillbehör: skalade räkor och knaperstekt jägarbacon

Fräs löken i smöret. Tillsätt majskornen och låt fräsa med en stund. Späd med fond, mjölk och grädde. Låt koka ca 10 min. Tillsätt skal och saft från lime. Mixa med stavmixer och smaka av med kryddorna och ev mer koncentrerad kycklingfond.

Servera med tillbehören och ett gott bröd med någon röra. Jag blandade crème fraische med fetaost, soltorkad tomat och basilika.

Inga kommentarer: