måndag 2 maj 2016

Bråda tider!






Ölkorv, morot och grissini är helt perfekt mat! Med en servett kan man nämligen äta dem utan att ta av sig trädgårdshandskarna.

När våren är så sen och kommer så plötsligt som i år blir det verkligt bråda tider. Hemma har jag många hundratals plantor och fler fröer hamnar i jorden varje dag.

På landet ska den slutliga växtplatsen för allihopa förberedas och här ska det också sås fröer direkt i jorden.

Några exempel på vad som prunkar i odlingskärl hemmavid: massvis med olika tomatsorter, paprika, chili, physalis, squash av ett flertal sorter, gurka - både för inläggning och direktkonsumtion. Fyra olika sorters bönor, luktärtor, blomman för dagen, rosenskära, rödbetor, mangold, en massa kålsorter, sallat, kryddörter mm mm.

På landet har rädisor, dill, sockerärtor och bondbönor börjat titta upp. Gräslök, persilja, ostronört, timjan, kinesisk gräslök, grekisk oregano, pepparrot, salvia och libbsticka är ju fleråriga och redan uppe. Jag hoppas att sparrisen överlevt, men ännu har jag inte sett några knoppar... Jag har också sått morötter av alla de färger, en massa olika sorters sallat, palsternackor och satt rödlök.

Det ska bli otroligt skönt med den kommande långhelgen. Då hinner jag förhoppningsvis både äta gott och ägna mig åt trädgård och plantor.


Inga kommentarer: