lördag 21 maj 2016

Glasört - äntligen ser jag ut att lyckas med odling av gourmetväxten


Min jakt på att försöka få igång egen odling av Glasört (Salicornia europaea) har pågått i åratal. I Danmark kan man köpa denna läckra växt i saluhallar, men jag har aldrig sett den i Sverige. Glasört är saftspänd, krispig och smakar exotiskt salt som havet.



I vilt tillstånd lär det finnas bestånd av Glasört på några få områden i Sverige. Saltöversvämmade strandängar på t ex Öland och i Sörmland. Jag har tvingat med J på otaliga exkursioner för att få se växten i naturen och kanske lägga vantarna på några färska fröer, men har inte lyckats ännu. En gång på Öland blev vi jagade av vilda stutar och en annan höll vi på att fullständigt gå ner oss i den sanka marken på en kuststräcka av sörmlandsleden. Å andra sidan var det faktiskt spännande naturupplevelser som vi aldrig skulle fått om jag inte vore besatt av glasört.

Tre gånger har jag försökt odla min favorit, med frön specialbeställda från England. Första gången grodde det inte. Antagligen var fröerna inte tillräckligt färska. Andra gången fick jag upp små plantor, men glömde krukan ute vilket ledde till att "herr Frost" gjorde processen kort med mina småttingar.

Med nu, äntligen, har jag några pytteplantor på gång i en kruka. Jag sköter dem noga och vattnar med saltvatten (1 tsk jodfritt salt i en pint vatten ska det vara enligt engelska experter).

Nu hoppas jag på att under sensommaren kunna servera läckra fisk- eller skaldjursrätter med egenodlad glasört.

1 kommentar:

Unknown sa...

Wow vad härligt att du har lyckats!
Varifrån köpte du dina frön? När började du förkultiveringen?