måndag 24 mars 2014

Morgonhälsning från byn

 
 

God morgon!

En ny vecka börjar och här i byn tänder vi frukostljus, men konstaterar genom att beundra morgonrodnaden, att denna vecka börjar med SOL! Senare i veckan hotar SMHI med snö, men det tar vi då...

Jag verkligen avskyr att slänga saker. Tyvärr leder detta hamstringsbeteende ibland till negativa konsekvenser, men en sak som jag gillar här på landet är att nästan ALLT ANVÄNDS.

Eftersom det inte finns någon sophämtning så här års blir de soppåsar som måste släpas på bussen till stan väldigt små.

I plastbyttor odlas det, allt organiskt avfall går i komposten, diskvattnet göder och vattnar gräsmattan, tidningar tänder brasor och stearinljusstumparna kan få brinna ut i min kära stumpastake.

Inte så dumt och dessutom känns detta beteende, som jag nästan skämdes lite över för några år sedan, nu plötsligt helt rätt i tiden.


4 kommentarer:

Matarkivet sa...

Visst är det skönt att inställningen ändrats, att det inte är lika mycket slit och släng som tidigare.

Trots att mina föräldrar är duktiga att ta tillvara saker behövde jag flytta till England där efterkrigsmentaliteten forfarande sitter i, för att jag skulle återanvända mera, sluta slänga mat och skänka mer till hjälporganisationer. Visst gjorde jag det innan också men nu finns tänket där på ett helt annat sätt!

Fröken Dill sa...

Intressant att det är sådan skillnad på England och Sverige. Vi har kanske haft det lite FÖR bra häruppe? Åka till tippen och slänga saker på helgerna verkar nästan vara lite av en folkrörelse. Fast mat är svårt, ibland blir något gammalt fast man försöker planera. Stort matintresse gör väl att man helt enkelt har många ingredienser hemma, tänker jag och svårgillar min kompost.

Anna sa...

Jag är precis som du, avskyr verkligen att slänga saker som fortfarande är ok. Och då särskilt mat. Älskar att kunna laga god mat utifrån rester eller det som finns hemma i gömmorna! :-)

Fröken Dill sa...

Konstigt nog blir det ofta så himla gott och kreativt när man lagar mat på sådant som råkar finnas hemma. Det stämmer att man faktiskt blir MER kreativ när det finns begränsningar. Intressant, mycket intressant...