söndag 16 mars 2014

Långlagat marockanskt lamm


Dagen har inte varit alltför varm. Det ligger fortfarande en hel del snö kvar på tomten, men solen har gjort sitt bästa för att trösta oss med något som i alla fall liknat vårvinter.

Vi gav oss på att laga en av de rätter som blivit vår favorit i crock potten. Originalet är Jamie Olivers och då lagas rätten med lammlägg, vilket inte är så tokigt eftersom benen ger god smak. Idag hade vi istället en lammstek och jag vill lova att köttet blev smältande mört och att de varma, härliga dofterna och smakerna väl kompenserade det kylslagna vädret. Det går bra att tillaga alla ingredienser lika länge i crock potten, men jag föredrar grönsaker som har lite spänst kvar, varför jag gärna tillsätter dem sista timmen.

Här är rätten i vår tappning:


Långlagad marockansk lammgryta, 6 port

1 kg lammstek, eller annat grytkött av lamm, gärna med ben
2 tsk spiskummin (bäst är hel som man mortlar själv)
1 tsk torkade korianderfrön
2 tsk mald torkad ingefära
salt och svartpeppar
1 tsk honung
1 liten torkad chili eller chiliflakes
1 kanelstång
2 1/2 dl kraftig kalvbuljong
3 morötter
2 stora rödlökar
4 klyftor vitlök
2 selleristjälkar
1 knippa eller kruka färsk koriander
1 citron
1 burk kikärtor
1 kruka färsk mynta
2 burkar krossade tomater
ev 3 inlagda marockanska citroner
harissa
100 g torkade aprikoser
100 g skållade mandlar
tjock yoghurt till servering

Skär köttet i rätt stora bitar (om man använder lammlägg tillagas de hela). Skala och skär lökarna i båtar. Skala och dela morötterna grovt. Skär stjälksellerin i skivor och skala och hacka vitlöken.

Rosta spiskummin och koriander lätt i en torr panna. Mortla med ingefära, salt, peppar och chili.

Rubba in kryddblandningen i lammbitarna.

Bryn lammet i olja i en stekpanna. Bryn även grönsakerna tills de får lite färg.

Lägg lamm, buljong, kanelstång, skal och saft från citron, honung, tomater och kikärtor i crock potten. Kör ca 4 timmar. Tillsätt grönsaker, ev inlagda citroner i bitar, aprikoser och mandlar. Kör 1 timme till. Ta av locket sista halvtimmen för att reducera mängden vätska.

Smaka av med salt, peppar och harissa.

Servera grytan strösslad med hackad koriander och mynta, med t ex bulgur eller couscous och tjock yoghurt.

8 kommentarer:

Remsan sa...

Näe, ännu ett tag behövs det värmande grytor. Vi har haft sol i helgen, men isande vindar och ingen riktig skön vårvärme. Det blir lagom att tänka förbi långputtrande grytor när vårprimörerna kommer och vi blir sugna på annan mat.

Fröken Dill sa...

Det är ju helt normalt med tillbakaslag på våren till långt fram i april, i värsta fall maj, tyvärr. Man får trösta sig med alla värmande rätter som man inte hunnit äta under vintern...
Måste experimentera fram någon ny god soppa!!!

Malin sa...

Vi höll på att blåsa bort här i helgen! Nu går jag runt på gården och hittar saker som farit runt och tittar på all vitlök som sticker upp låååångt nu.
Låter som en mycket god värmande gryta - älskar lamm. Det där med att lägga i grönsakerna sist - jo tack. Bodde en sommar i Bradford, England när jag var 16. Mamman i familjen var hysteriskt rädd för bakterier och var noga med att laga maten ordentligt. In med söndagssteken kl 8 i ugnen och ta ut kl 16.00... Till det potatis, blomkål och ärtor i tryckkokaren i en timme... Suck jag gick ner 11 kilo på 1,5 månader, fick inte laga något i det FARLIGA köket... Har aldrig ätit så lite och konstigt äcklig mat. MEN nu är det andra tider vill jag lova...
Sköt om dig. Här blir det soppa på egen tuppslakt ikväll.
Malin

Fröken Dill sa...

Även här var det isande vindar på lördagen, men, tack och lov, ingen storm!

Vi har testat lite andra lammvarianter i crock potten, men Jamie Olivers marockanska, lätt modifierad av mig, har blivit allra bäst. Tror vi har bjudit på den minst tre gånger.

Jag var också i England över sommaren, just när jag var 16. Tack och lov i en familj som lagade god mat. Minns att jag åt vattenkrasse för första gången och tyckte det var jättegott. Mamman lagade annars god italiensk mat och "Trifle", en konstig, men god efterrätt med både fruktyoghurt, mjuk kaka, sylt, bär och frasiga flingor överst. Den otäcka engelska varmkorven fick vi inte hemma hos värdfamiljen, utan vid annat tillfälle - HU. Malibou och Coca-Cola var en dryck som man lyckades beställa något enstaka exemplar av på något uteställe - mycket spännande!

Tuppar låter gott, men jag är glad att jag slapp vara med på slakten!

Malin sa...

Hahahaha jamen herregud så lustigt.
Jag drack malibu+pineapple! Spännande och HUA.. men det var bättre än guiness som jag bjöds på som jag hällde ut i blomkrukan på puben...
Man vänjer sig vid att slakta - men LÅNGSAMT. Nu har vi lärt oss att inte döpa tupparna vilket känns dramatsikt mycket lättare än att slakta snyggestig och philip tex...
Hejhej
Malin

Fröken Dill sa...

Ja så var det att vara 16, inte så dumt, men jag är nog hellre vuxen...
Nacka kycklingar var ju helt naturligt för min mormor och hennes syskon och många i den generationen. Skulle man laga söndagsmiddag så var det bara att ge sig ut i hönsgården. Minns inte att mormor var särskilt tuff annars och hennes syster var till och med lite åt det blödigare hållet, så jag antar att det är en vanesak. Själv har jag varit med och slaktat en anka en gång och det var INTE kul även om det känns bra att som djurätare faktiskt ha varit med vid slakt.

karin - trattoria sa...

Det här är något av det godaste jag vet. Jag åt det för första gången p på en marockanska restaurang i Paris som såg ut som aladdins grotta med blodrött sammet och gulddekorationer på väggarna. Underbart!

Fröken Dill sa...

Marockansk mat är god! Vackert land också, men jobbigt att resa i med den påträngande fattigdomen och tiggeriet.