onsdag 5 mars 2014

Hejdå mitt kära hem!


Det värsta när man köper en ny lägenhet är att man måste sälja den gamla.

I måndags var det dags att lämna över nycklarna och lämna min fina vindstvåa i charmiga "kråkslottet" Villa Ekdalen för gott.

Det känns tomt och tråkigt. Den nya lägenheten är inte på långa vägar klar. Där är fullt av kartonger och dammigt byggkaos på minst halva ytan. Så kan inte våra illrar bo, varför jag har flyttat med Vintra och Jimmy ut till lilla sommarhuset i byn på landet. Det GÅR att pendla till jobbet, SL-buss finns 10 minuter från stugdörren, men två timmars resa är lite maxat så jag är rätt slut.

J, den självutnämnde byggledaren, som dessutom får lappsjuka av för långa vistelser på landet har ställt upp en säng mitt i kartongkaoset i nya lägenheten. Klockan sju måste han vara uppe för då kommer hantverkarna!

Matlagning har inte varit alls aktuellt under en period, men när det blir lite ordning på landet (och kanske lite ljusare, varmare och mindre hopplöst lerigt) så tänker jag komma igång i landetköket.

Förresten, på fredag löser J av mig i by-exilen. Jag ska åka med jobbet till Malmö. Nu har jag en undring till er läsare, vad ska jag kolla på matmässigt i Malmö? Spännande affärer? Lunchrestaurrang? Jag tror det är på lördagen jag har chans att hitta på något eget, (fredagen är vikt åt studiebesök på sjukhusbyggnader).

4 kommentarer:

Matarkivet sa...

Måste vara jobbigt i övergångsperioden men så småningom är ert nya hem klart och ni kommer säkert att stortrivas!

Så kul att du äntligen får lite tid i Malmö. Matmässigt rekommenderar jag BAR, Bastard (även om jag fortfarande inte ätit där), Atmosfär och SoT.

Kim sa...

Eyes on the prize! :)
Malmötipsen lämnar jag åt de som faktiskt varit där.... Have fun!

Frostrosor sa...

Hoppas att du snart har ett myspyshem igen!
Ser framemot nya matäventyr och recept!

Fröken Dill sa...

Matarkivet; tack, det är lite dubbelt att vara tvungen att bo på landet, strapatsrikt men ibland väldigt fint. Och så BLEV det ju inte så mycket Malmö, eftersom vi snabbt åkte över till Köpenhamn. Fast det var å andra sidan också väldigt härligt!
Kim; tack!
Frostrosor; det lär ta sin tid, men årstiden blir väl bättre och bättre på landet framöver!