lördag 25 januari 2014

Värmande asiatisk linssoppa


Minns ni den där goda, värmande heta linssoppan som jag åt på Slottstärdgården i Ulriksdal förra helgen? Jag är så glad att den presenterades som "orientalisk linssoppa" och inte "linssoppa med ananas" för då hade jag nog aldrig valt den. Jag har lite problem med frukt i mat, även om många sådana rätter faktiskt ofta visar sig vara väldigt goda.

Att forska fram Slottsträdgårdens recept var enkelt! Här är det, med signatur Bosse Rappne!

Och så här lagade jag:


Asiatisk linssoppa, 4 port

2 msk matolja
1 gul lök, finhackad
1/2 purjolök, finstrimlad
1 vitlöksklyfta, finhackad
1-2 tsk finhackad chili
1 rågad tsk indisk curry
1 rågad tsk spiskummin
2 dl röda linser
1,2 l grönsaksbuljong
2 kaffirlimeblad, finstrimlade färska
1 msk chilibeansås
1lime, saften
1 msk äppelcidervinäger
1/4 huvud blomkål, i bitar och små buketter
1-2 dl tärnad färsk ananas
färsk koriander, hackad

Hacka alla ingredienser.

Fräs lök, purjolök, vitlök, chili och limeblad i oljan tills de mjuknar utan att få färg. Lägg i curry, spiskummin och lagerblad samt mer olja om så behövs och fräs tills kryddorna börjar dofta.
Lägg i linserna och fräs i cirka 2-3 minuter.

Häll på vattnet och lägg eventuellt i en buljongtärning, låt koka i cirka 10 minuter.

Tillsätt chillibeansås, lime, äppelcidervinäger, blomkål och ananas låt koka upp smaka av med salt.

Lägg upp i skålar, toppa med färsk koriander och servera.

1 kommentar:

Hustlern sa...

Awesome!! Kul att du postade detta. Jag var också där och åt originalet, Kan ha varit mango med i mixen också ?