onsdag 22 januari 2014

Slottsträdgården Ulriksdal, bäst i Stockholm?

Orientalisk linssoppa och macka med rökt lax


Vinterträdgården - mitt favoritrum - svalt, ljust, fuktigt

Papegojtulpaner



Magnolia i knopp - måste komma tillbaka när den slår ut!

Jag har skrivit om den många gånger förut - Slottsträdgården i Ulriksdal.

Hela odlingssäsongen åker jag dit för att handla växter. De är inte billiga, men har ett fantastiskt stort sortiment och hög kvalitet. Det finns hur mycket tillbehör att välja på som helst och i stort sett ALLT är så snyggt! Ett stort frösortiment från Impecta finns också.

Självplocket på sensommaren vågar jag nästan inte göra reklam för, så bra är det (och glöm nu genast bort att ni läst detta!)

När hösten kommer har de en massa fina och ovanliga krukväxter att frossa i.

Juldekorationer och blommor för julen är alltid bäst på Ulriksdal.

Och så den här hopplöst mörka, vintriga, vårlängtande säsongen som vi har nu, då bidrar Slottsträdgården med den där tidiga vårkänslan som ännu inte kan skönjas ute i naturen.

På Slottsträdgården finns en underbar sval och ljus vinterträdgård, som i all sin enkelhet måste vara ett av Sveriges vackraste rum. (Mitt bästa tips på lokal för blivande bröllopspar...) Egenodlade tulpaner finns i ett självplock. Jag är svår på den sensuella knänslan att själv plocka färska, krispiga tulpaner av finaste kvalitet. Man får också ta med sig lökarna om man vill och det är ju jättesmart för om dessa förvaras svalt tills i vår kan man plantera ut och få nya tulpaner.

Som om ovanstående inte räckte är dessutom Slottsträdgårdens café ett av stans bästa. Nu i helgen åt J en perfekt laxmacka med massa eldig pepparotsfärskost och min värmande orientaliska linssoppa var "to die for". Jag måste försöka laga något liknande! Bröd och allt sött kaffebröd är också gudomligt gott på fiket.

Det enda problemet med Slottsträdgården är att det inte längre än "ett bortglömt, avlägset ställe med billig vegetarisk buffé, ligger brevid Polishögsklolan där jag jobbar" som syrran presenterade stället för många år sedan innan jag kände till det. Numer vallfärdar halva stan till Slottsträdgården och jag vet varför!

2 kommentarer:

Kim sa...

Mysigt. Hoppas du kokar ihop en liknande soppa och bjuder på här på bloggen!

Fröken Dill sa...

Nu är soppan klar!

Är SVÅR på Ulriksdal och var faktiskt där igen nu i helgen... Jag får väl gå med i "anonyma slottsträdgårdsberoende"...

Tänker fröken Dill