fredag 20 september 2013

Yakitorispett och nudlar med grillade grönsaker

I flera veckor har J och jag varit sugna på japanska kycklingspett, yakitori. Jag tror det började när vi satt och åt varsin bit paj på ett café och såg några andra gäster som serverades yakitorispett. Det såg så GOTT ut!


Ibland kan man hitta rätt goda färdiga, frysta yakitorispett i affären. Tyvärr har jag inte sett den sort jag gillar i någon frysdisk på länge. Tur att yakitorispett är inte alls är svåra att göra själv. Har man en välsorterad asiatisk affär att tillgå så kan man köpa såsen/marinaden färdig vilket fungerar bra om tiden är knapp. Annars kan man såklart göra sin egen!

Jag försöker att hålla mig till ekologisk kyckling numera. Till spetten är kycklingfié bäst. En enda filé Bosarpkyckling räckte faktiskt till flera portioner. De ekologiska fåglarna får växa sig större och är också mer smakrika.

När man ändå ska grilla sina kycklingspett kan man passa på att desstuom grilla grönsaksskivor som tillbehör. Jag tycker att risnudlar, gärna den lite bredare sorten, passar fint till.


Yakitorispett och nudlar med grillade grönsaker, 2 port

250 g kycklinfilé
3 tsk sake eller sherry
5 tsk japansk soya
1 tsk mirinvin
1 tsk socker
grönsaker i bitar, t ex röd lök, purjo, paprika, squash...
ev lite liquid smoke
2 portioner risnudlar
1 msk smakneutral olja
chili
koriander

Koka ihop ingredienserna till såsen i en liten kastrull. Konsistensen ska bli lite simmig. Låt såsen svalna. Blötlägg små träspett. Skär kycklingfilé i kuber. Trä på spetten. Låt marinera i såsen.

Godast blir spett och grönsaker om de grillas på kolgrill. Om de ska grillas i en panna brukar jag ibland pensla med aningen rökkoncentrat, liquid smoke.

Grilla spett och grönsaker. Vill man vara lite extra omsorgsfull kan man börja med att grilla spetten på högsta värme för färg, yta och snygga grillränder, åter pensla med sås och låta gå färdigt på lite lägre värme, ev under mer pensling så att de blir lackerade av yakitorisås.

Blötlägg nudlarna några minuter i kokvarmt vatten. Spola med kallt vatten och häll omedelbums på någon matsked olja för att nudlarna inte ska klibba ihop.

Servera spetten med nudlar och grönsaker. Häll över yakitorisås. garnera med chili och korianderblad.

Inga kommentarer: