lördag 29 juni 2013

Det godaste!


Skaldjur är bland det bästa jag vet!

Men i Stockholm är de både dyra och kvaliteten är långt ifrån den bästa. För att vara riktigt goda måste skaldjur vara pinfärska och de får absolut inte vara överkokta.

Nu har jag äntligen hittat en fisk- och skaldjursbil som kör upp finfärska råvaror direkt från västkusten. Igår köpte jag havskräftor och krabba från bilen för första gången.

J är i Berlin med en kompis, så jag hade en egen liten krabbfest på landet. Enklaste tänkbara, med en hovmästarsås som tillbehör. Jag blev helt tårögd av lycka, för detta var nog i särklass den absolut godaste krabban jag ätit! Det smakade precis som havet själv.

Idag ska jag lunchlyxa genom att lägga halva havskräftor snabbt på tokvarm grill med några goda kryddor.


Hovmästarsås till krabban

1 msk vanlig svensk senap
1/2 msk dijonsenap
3/4 msk socker
1/4 tsk salt
nymald vitpeppar
1/2 msk vitvinsvinäger
1 dl olja
1/2 dl hackad dill

Rör ihop senap, socker, salt, peppar och vinäger.

Tillsätt oljan först droppvis under kraftig omrörning.

Tillsätt hackad dill.

Smaka av med ev mer salt, socker och peppar.

3 kommentarer:

Tant Russin sa...

Jag kan bara hålla med! Och har turen att bo på "rätt skaldjurssida" :)

Remsan sa...

Visst är det så! Men vi som inte bor längs den rätta kusten när det gäller få fin färsk mat från havet får nöja oss med det färskaste som går att få hit. Eller bra fryst fisk. Vi köper en hel del färskfryst fisk från en fiskbil, där fisken fryses så nära fångst som möjligt och den är många gånger bättre än både den "färska" i fiskdisken och den vanliga frysta.

Fröken Dill sa...

Tant Russin; för det är jag SVÅRARTAT avundsjuk. Fisk och skaldjur i Stockholm är aldrig lika bra, tyvärr...
Remsan; smart! Fisk fungerar ju bra att frysa, bara det sker direkt.