fredag 29 maj 2009

Min stora, konstiga familj

Så här års känner jag mig som en mamma i en storfamilj. De tre sönerna är visserligen betänkligt håriga och de otaliga döttrarna är, hur ska jag säga, lite gröna....




Men alla får åka med i bilen till landet. Någon blir åksjuk på vägen och väl framme behöver alla vatten och mat/näring och byte (av kruka eller sand i lådan).

Det förekommer en del bråk bland sönerna, när Gizmo ska visa att det är han som bestämmer. Stackars Ebbe blir ofta släpad i nackskinnet. Annars leker killarna vilt och hittar på alla bus man kan tänka sig och några till.

Igår kom de loss i bilen när jag körde på motorvägen. Inte bra, försök hålla tre slingriga vildingar med ena handen samtidigt som du styr bilen med andra.

Väl framme på landet anser killarna att minst två viktiga saker måste fixas. Sulorna i mina gummistövlar måste krafsas ut och "valpana" (mina trädgårdshandskar) måste lägga på en särskild plats under ett skåp.

Idag ville sönerna absolut spela Nya Bondespelet. De öppnade byrålådan där spelasken låg, tog bort locket och krafsade om rejält så att spelpjäser, 100 000- kronors sedlar och utsädeskort sprätte åt alla håll och kanter. Jag förstod genast vinken och ordnade upp spelplanen. Jag tog blått, Gizmo fick grönt, Neo rött och Ebbe hade gått och lagt sig. Tyvärr var det inte så kul att spela eftersom killarna bara fuskade hela tiden. Neo hävdade att slottet var hans eftersom han var bäst på att jaga råttor i slottskällaren och Gizmo försökte hela tiden äta upp min spelpjäs.

De gröna döttrarna är lite lugnare, men måste passas mot frost och gillar att sola.

Hur passar förresten J in i bilden? Hmmm, så här års umgås han misstänkt mycket med en annan dam. Fast hon är ju av trä, ligger oftast i sjön och född på 1930-talet, så jag tror inte att jag behöver oroa mig så mycket!

2 kommentarer:

Anna sa...

Hi hi jag kan se bilresan framför mig! Inte lätt att hålla ordning på allt och alla ;-) Men kan tänka mig att döttrarna stortrivs nu i det varma och soliga vädret!
;-) //Anna

Fröken Dill sa...

Illerkillarna gillar alla aktiviteter som ger mer chans till bus och jag tror vissa av tomatplantorna har vuxit flera centimeter under helgen.
Hälsar fröken Dill