onsdag 6 maj 2009

Bästa sushin!!!!


Oj, nu har jag ätit den antagligen absolut godaste sushin någonsin. Tack Lisa som ordnade matbloggarträff på Råkultur! Och jättekul att träffa alla er andra, även om jag inte hann prata med så många. Hoppas få träffa er igen på burkbytarkväll innan sommaren! Hade turen att sitta vid samma bord som Sara som fick veg-varianten av rätterna. Vi bordsgrannar fick smaka och det gav ytterligare en dimension av den alldeles suveräna maten.

Det var härligt dallrig dashiroyale med sotad lax, en underbar rå havskräfta med svart majo färgad med bläckfiskbläck, sashimi på alla möjliga sorters fiskar och skaldjur serverad med rök och show, fullständigt perfekt sushi, mer intressant sushi med rökt anka och gris(!) i. Och så "vinnaren", den underbara ål-sushin. Jag håller helt med Karin, trots att det är gudomligt gott är det miljömässigt helt förkastligt att köpa ål. Det är VÅRT fel att den långa fisken knappt finns längre! Men när det nu ingick... Råkultur hade till och med fixat en liten sushiliknande efterätt som naturligtvis var urgod (mousser i rätt fast form, torkade hallon, chokladkulor och vårgårdaris).

Drycken till maten var genomgående fint, grönt, kinesiskt te (Shifeng Longjing) som skulle dra i EXAKT tre minuter.

Mitt enda problem just nu är att det jag förut tyckte var god sushi nu bara kommer att smaka som en skugga av Råkultur... För att inte tala om hur missnöjd jag kommer att vara med soyan och wasabin på standardsushiställen...

Bilden är lånad, jag var för upptagen av att äta och prata för att hinna fota.
Uppdaterat. Här finns bilder och andras kommentarer om gårdagens träff: Lisa, Kinna, Pytte, Patrik, Rebecca, Pipopp.



4 kommentarer:

Anna sa...

Gud vad gott det ser ut!! :-) Kan tänka mig att det riktigt smälte i munnen. Kul initiativ med bloggträffar. //Anna

Anna sa...

Själv gillade jag ank-makin bäst, underbar!

Red Scream sa...

Tokavis! Ser verkligen jättegott ut. Lycka till med tomaterna!

Fröken Dill sa...

Anna 1: Ibland känns Köpenhamn alldeles för långt bort!
Anna 2: Ankan var toppen, men jag missade päronet helt..
Red Screan: Avundsjukan är motiverad men Råkultur är MER än överkomligt i pris för alla. Missa bara inte stägningstiden kl 18!

Hälsar fröken Dill