söndag 10 maj 2009

Laxgrillmiddag med systern




Efter ett ryggknäckande bräd- och jordjobb igår cyklade jag genom skogen hem till syrrans familj. Vi provade ett nytt rosévin och fiffade middag medan vi glatt betraktade en liten grävskopa som på en kvart gjorde månader av stenhårt spad- och spettjobb och såg till att en perfekt plats för ett växthus blev verklighet. Rosévinet var Bouchendal från Sydafrika. Det gillades av syrran och svågern, men smakade för mycket jordgubb för mig. Jag fortsätter min jakt på det perfekta rosévinet.

Menyn var grillad lax med dito baconlindad sparris, en god yoghurtsås, röd quinoa och en basilikatät sallad på svenska tomater.

Laxen var (efter tips från M) marinarad med limesaft, limeskal och Santa Marias chili och limekrydda. Den grillades på skinnsidan med stängd klotgrill.

Sparrisen förkoktes ett par minuter, baconlindades och grillades.

Såsen av tjock yoghurt var smaksatt med vitlök och (återigen) Santa Marias chili och limekrydda.

Vi åt tills vi var proppmätta. Sedan cyklade syrran och jag iväg och tittade på växthuset. Det var toppenfint. Jag är svårt avundsjuk!

4 kommentarer:

Pytte/Eleonora sa...

Det lät hemskt gott! Ungefär hur länge lät du laxen ligga på grillen?

Fröken Dill sa...

20 minuter kanske, men det beror på hur varm grillen är och hur tjock laxbiten är. Bäst att öppna och kolla lite då och då. Det smarta med att bara grilla från skinnsidan är att det är lättare att få med sig hela laxbiten när den är klar.

Anna sa...

Vad gott med lax på grillen! Och sparris... :-). Jag kör alltid rosévin från Provence. Har liksom fått för mig att de smakar bäst och är sådär nästan aprikosfärgade. Det bästa rosévinet jag smakat kommer från Bandol! ;). //Anna

Fröken Dill sa...

Det var precis en Provence-rosé jag ville ha. Tyvärr finns inga på det annars välsorterade Systembolaget. Skandal!