lördag 24 januari 2009

Shoppinglördag


J hävdar att vi bör motverka den ekonomiska krisen genom att shoppa för våra nyssligen anlända löner.

Sagt och gjort. Vi trotsade vädrets makter och begav oss till en av favoritaffärerna: Cordon Bleu.

Jag har länge, inspirerad av min arbetskompis S, velat köpa en salladsslunga. S påstår att hon och hennes man äter mycket mer sallad sedan de skaffade sin slunga. Jag hittade en som var både snygg och inte alltför stor. Vi köpte också lyxiga knivar. J behövde en stor kockkniv och jag en liten hackkniv.

Jag lockade med J till en av mina favoritaffärer - Årstiderna. Den ligger dessutom i en fantastisk 1700-talsbyggnad (ritad av en ättling till en av mina arbetskompisar) och baksidan vetter mot Centralbadets fantastiska gård. På Årstiden vill jag bara HA ALLT. Framförallt vill jag att den där spännande, gammaldags, glittriga stämningen som finns i affären ska flytta hem till mig.

Tillbaka till salladsslungan. Den visade sig fungera utmärkt. J stack iväg till en förort för att begå middag med en kompis och jag åkte hem och festade på sallad med minst 20 sorters grönsaker och en god stekt flundra. Jag provade också att göra Provkökets lemonad. Den blev god. Jag tog både lime och citron och sötade med sockerlag. Verkligen uppfriskande med en massa krossad is i.

Förresten, finns det någon som har tips på snygga salladsbestick. Jag tittade på flera, men alla var fula.


3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej fröken Dill! Salladsslunga är en riktigt bra uppfinning! :-) Härliga butiker som finns i Stockholm, vilka fina grejer på Årstiden..:)... något jag saknar här i Köpenhamn är R.O.O.M. Fanns här tidigare mitt i stan men de har stängt igen. Fanns alltid en massa fina saker där så kanske värt ett besök? :) Ha en bra söndag! //Abba

Annika sa...

Visst är salladsslunga ett fantastiskt köksredaksp? En gång i tiden avfördade jag den som löjlig och onödig - men, ack, så fel jag hade!

Stor tack för i fredags, förresten. Verkligen kul att få träffa både dig och J!

Årstiderna är en fantastiskt fin butik, som det var alldeles för längesedan jag besökte.

Fröken Dill sa...

Det fungerade dessutom finfint att förvara salladen i slungan. Bra med korgen så att den håller sig torr. ROOM var också min favorit tills för ett par år sedan när den ändrades och blev såå tråkig. Mest en massa dyra JÄTTESTORA möbler som inte får plats hemma hos mig, tycker jag. Trist, men det kommer säkert andra tider.
Oj, jag kom på att jag glömde beställa strigoli, Anna. Men det kanske blir fler vändor nu när J är sugen på ett granatäppelträd.
Annika, stort tack detsamma igen! Jag har just gjort en sats mangoglass på färsk mango, men den blev lite konstig... Trådig liksom, som om man hade blandat i en gammal kofta. Jag tror jag provar din hasselnötsvariant nästa gång. Nu kommer J snart hem från båten och då blir det hemlagad pizza.
Många söndagshälsningar från fröken Dill