onsdag 7 januari 2009

Hej mitt vinterland



Under den gågna ledigheten har det funnits många bra möjligheter till vintersport och utomhusaktiviteter.

Promenad fungerar bra eller varför inte pulka eller skidor på längden? Fast allra bäst tycker jag nog det är med långfärdsskridskor. Särskilt nu när de stora vattnen fryser och man kan få se platser från sjösidan, besöka annars oåtkomliga öar mm. När jag var barn hade vi ett sommarställe vid Mälaren. Jag minns det som att fjärdarna alltid frös så att vi kunde åka, men kanske var det bara vissa vintrar.

En annan vintertradition från barndomens vintrar var att elda. Jag förstår inte riktigt vad våra föräldrar tänkte på, men de försåg oss gärna med späntstickor, näver, ved och tändstickor som vi tog med upp i skogen för att göra lägereldar. Sedan den tiden är jag riktigt duktig på att få fyr på en brasa.

Ett tips är att bege sig ut på vinterutflykt med en liten laddad grill eller möjligen ved med i packningen. Det här packar jag i matsäcken:

En termos med varm hemkokt buljong (alt fond från flaska), spetsad med lite vodka (om det är barn med på utflykten kan man skippa vodkan och istället lägga i någon rolig minipasta).

Spett med kryddig korv och cocktailtomater att grilla på glöden. (Om man inte har med grill kan man istället ta några wienerkorvar som hålls varma i buljongen.)

Empenadas – sydamerikanska piroger (kom inte med på bilden, men jag får säkert anledning att återkomma till dessa i senare inlägg.)

Ciabattas med spenat och mozzarellafyllning. Stek bladspenat i smör med lite shalottenlök, vitlök, salt, peppar och riven muskotnöt. Låt svalna och lägg på brödet tillsammans med mozzarella.
Små söta ostar, typ babybel.

Apelsin är gott på utflykten, men alltför kladdigt att skala. Gör det hemma, dela apelsinen i munsbitar som äts med gafflar. Lite cointreau eller sockerlag och några rostade, hackade nötter förhöjer smaken ytterligare. Man kan också ha med några bananbitar.

Glöm inte sittunderlag och ordentligt varma kläder!

4 kommentarer:

Hanna sa...

Åh vad mysigt det där såg ut!!

Fröken Dill sa...

Hoppas att det blir flera fina vinterdagar att njuta av.

Hälsningar från fröken Dill

Finare Vinare sa...

Men Fröken, vilka fantastiska bilder du tar! Får vi fråga vad kameran heter?

Fröken Dill sa...

Kul att du gillar mina bilder. Jag tycker väl själv att standarden är lite ojämn. Det är rätt ont om bra naturligt ljus så här års. Kamerorna är en Canon EOS 350D med 18-55mm-objektiv eller en mobilkamera, lite beroende på tillfället.

Många hälsningar från fröken Dill