måndag 27 mars 2017

Vååår!



Vilket väder vi har haft i helgen! Vår, nästan försommar när det är 16 grader på balkongen till och med på kvällen.

Jag har förberett vårbruket på landet och i jakten på vårtecken hittade vi både blåsippor och tussilago. Vi har grillat, jobbat med vårrustningen av J:s segelbåt Carmen, tvättat fönster i lägenheten och träffat några kompisar för en mysig pubmiddag på Sorbon, populär ölpub som ligger invid Brommaplansrondellen(!).

Två luncher i solen hemma på balkongen har vi avnjutit.

Ett av mina bästa vårtecken är Väddöskinka. Det är världens godaste rökta skinka som vi köper på Ica i Rimbo under landetsäsongen. Nu hamnade den i en sallad med pocherat ägg, ångad sparris, champinjonskivor och grönsaker.

För några dagar sedan gav jag mig på att baka danskt rågbröd. Det blev goda bröd, men jag skulle egentligen vilja ha ett recept som gav mörkare bröd med ännu mer frökänsla.

J använde skivor av det danska rågbrödet till att göra smörrebröd med räkor och kyckling/curryröra. De smakade hur gott som helst tillsammans med ett spetsglas Aalborgs Jubileums Akvavit.

Nu ber jag till vädergudarna att det fina vädret fortsätter. Spårvagnen som brukar ta mig till jobbet under en smidig halvtimme är avstängd, så nu blir det till att cykla i ett halvt år.


Danskt rågbröd, recept nästan som Kronjäst, 2 limpor

dag 1:
2 dl kokhett vatten
1 dl krossad råg
1/2 dl solrosfrö
1/2 dl linfrö
1/2 dl sesamfrö
2 dl vetemjöl special
1 msk salt

dag 2:
1 påse surdeg råg färsk
1/2 paket jäst
3 dl grovt rågmjöl
4 dl vetemjöl
1/2 dl mörk sirap
4 dl vatten

Dag 1: Blanda alla torra ingredienser för dag 1 i en bunke. Tillsätt kokande vatten och rör om. Täck bunken och låt stå i rumstemperatur till nästa dag.

Dag 2: Rör samman surdeg med jäst, sirap och fingervarmt vatten. Tillsätt gårdagens deg. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dessa. Kör degen i degblandare 8 minuter. Låt jäsa i 45 minuter. Klä två formar med bakplåtspapper och fördela degen i dessa. Jäs 45 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader. Sätt en en form med vatten i botten på ugnen.

Ställ in bröden i mitten av ugnen. Sänk temperaturen till 175 grader. Grädda i 60 minuter.

Inga kommentarer: