måndag 27 mars 2017

Brunnsvikens trädgård



Ni som följt bloggen vet att jag är lite smått beroende av Slottsträdgården i Ulriksdal, Bosse Rappnes stora plantskola/trädgårdsbutik med café. Enda problemet med stället är att det har blivit FÖR populärt.

I lördags befann vi oss åkandes söderut från byn i Roslagen mot stan i lagom lunchtid. Tanken var lunch och växtshopping på Slottsträdgården, men horderna av folk som brukar befinna sig där vid den tiden avskräckte oss. Jag drog mig till minnes att min syster tipsat om det relativt närbelägna Brunnsvikens trädgård, att hon berömt den goda cafématen där och hyllat lugnet och ron på stället.

Jag har inga goda erfarenheter av Brunnsvikens trädgård sedan tidigare, men det var nog tio år sedan jag var där och jag kände mig redo att ge stället en ny chans.

Det var verkligen en fullträff. Mycket lugnt och trevligt café med jättegod mat. Jag tog en smarrig chèvresallad med rödbetor och J valde en fin räkmacka som var alldeles översållad med handskalade räkor.

Jag hann inte botanisera runt så mycket i butiken, men plockade ett gäng fina tulpaner i det lilla självplocket. Det fanns kanske inte lika stort urval som på Slottsträdgården, men det dög mer än väl. Självplockade tulpaner av god kvalitet håller minst en vecka och under den tiden blir de bara vackrare och vackrare. Till och med som lite lätt småvissna kan de vara fina. Dessutom får man behålla själva tulpanlökarna. Bara att stoppa ner i rabatten så får man ny fägring nästa vår!

Inga kommentarer: